در میانه اسکروتن و لوپس (تمهیدی برای رویکردی نشانه‌شناسانه درعکاسی)

محدثه مرجانی؛ علی اصغر فهیمی فر

دوره 16، شماره 43 ، مهر 1401، ، صفحه 5-34

https://doi.org/10.22085/javm.2022.291623.1774

چکیده
  راجر اسکروتن، فیلسوف بریتانیایی، نقش مؤثری در بسط زیبایی‌شناسی تحلیلی داشته‌است. وی علاوه بر حوزه‌های نظری، به بحث فلسفی پیرامون شاخه‌های هنری نیز پرداخته است. یکی از مهم‌ترین مباحث این حوزه، مربوط به مقاله عکاسی و بازنمایی می‌باشد، که واکنش‌های بسیاری را بدنبال داشته و یکی از بهترین‌ واکنش­ها، ‌ اثر مک‌آیور لوپس است. این ...  بیشتر

تحول برتری‌طلبی در بازنمایی روابط «سیاه» و «سفید» در هالیوود (مطالعه موردی فیلم‌های «تولد یک ملت»، «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید» و «هشت نفرت‌انگیز»)

محمود ترابی اقدم؛ علی‌اصغر فهیمی‌فر

دوره 14، شماره 33 ، خرداد 1399، ، صفحه 89-114

https://doi.org/10.22085/javm.2020.208879.1442

چکیده
  سیاه‌پوستان نه‌تنها در جامعة امریکا، بلکه در هالیوود نیز اقلیت نژادی محسوب می‌شوند. چگونگی و چرایی تغییرات روابط سیاه و سفید در این نظام رسانه‌ای با تمرکز بر عنصر برتری‌جویی، مسئلۀ این مقاله است. بدین‌منظور سه فیلم نژادمحور تولد یک ملت (1915)، حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید (1967) و هشت نفرت‌انگیز (2015) به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. برای ...  بیشتر

خوانش فلسفی از فیلم ماتریکس بر اساس مکتب شک ‎گرایی

ابوالفضل عابدی؛ ایمان زکریایی؛ سیدحسن حسینی؛ اصغر فهیمی فر

دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1398، ، صفحه 108-133

https://doi.org/10.22085/javm.2019.151842.1166

چکیده
  استفاده از فلسفه مزیتی رقابتی برای فیلم‌سازان به شمار می‌رود. ماتریکس از این مزیت بهره برده است. این فیلم مرزهای واقعیت و خیال را درنوردیده است، اما فیلمی صرفاً حادثه‌ای یا علمی‌ـ‌تخیلی نیست؛ ماتریکس فیلمی فلسفی است. این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال است که چرا فیلم ماتریکس یک فیلم فلسفی است و همچنین به دنبال بررسی چگونگی ارایه ...  بیشتر

رویکردی فلسفی به اصل علیت در روایت سینمایی پست مدرن (مطالعه‌ای بر فیلم طعم گیلاس)

اصغر فهیمی فر؛ علی شیخ مهدی؛ اسدالله غلامعلی

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، ، صفحه 53-70

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83879

چکیده
  علیّت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشری و از بنیادی‌ترین مفاهیم فلسفی است. فیلسوفان غربی که اندیشه آنها، در این پژوهش مورد مطالعه است، از دوران باستان تا معاصر رابطه بین علّت و معلول را از چند نظر بررسی کرده‌اند. فیلسوفان سنتی و کلاسیک، به‌ویژه ارسطو، رابطه علّی را ضروری و قطعی دانسته‌اند. به این معنا که این رابطه بر اصل ضرورت بنا ...  بیشتر

چالش‌های تعامل دین و تلویزیون با تأکید بر نمایش شخصیت‌های قدسی و معصوم

اصغر فهیمی فر؛ مرتضی ترقی

دوره 7، شماره 16 ، تیر 1390، ، صفحه 42-80

چکیده
  محدودیت زبان و ساختار تلویزیون، باعث می‌شود که مفاهیم مجرد و قدسی نتوانند به صورت تمام و کمال در قالب روش‌ها و تکنیک‌های بصری در تلویزیون به نمایش درآیند؛ به همین دلیل، شناخت دقیق و کامل امکانات و ابزار تلویزیون از سویی، و نیز شناخت جایگاه و موقعیت شخصیت‌های قدسی و معصوم از سوی دیگر، جزء مهمترین و البته ابتدایی‌ترین کارها در بحث ...  بیشتر