مصطفی مصدقی؛ سید مهدی شریفی؛ اکبر نصراللهی
چکیده
در سالهای اخیر، تغییرات فراوان و افزایش رقابت در سازمانهای رسانهای- بویژه در بخش خبر و اطلاعرسانی- کار را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای بخش خبر رسانهها، از جمله صدا وسمیا، دشوار کرده است. در این راستا، اتخاذ سیاستهای جدید از جمله جذب استعدادها میتواند سرآغازی برای حرکت سنجیده و موثر در این زمینه باشد. با توجه ...
بیشتر
در سالهای اخیر، تغییرات فراوان و افزایش رقابت در سازمانهای رسانهای- بویژه در بخش خبر و اطلاعرسانی- کار را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای بخش خبر رسانهها، از جمله صدا وسمیا، دشوار کرده است. در این راستا، اتخاذ سیاستهای جدید از جمله جذب استعدادها میتواند سرآغازی برای حرکت سنجیده و موثر در این زمینه باشد. با توجه به اینکه شناخت ویژگیها و استعدادهای موردنیاز برای کار در بخش خبر سازمان صداو سیما، ضروری است، این پژوهش درصدد است استعدادهای مورد نیاز را برای فعالیت در بخش خبر صدا و سیما تبیین کند. پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون و جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه با مدیران و سردبیران خبرصدا و سیما و دیگر افراد صاحبنظر صورت پذیرفته است. بهرهمندی از ویژگیهای ذاتی موردنظر، ویژگیهای مرتبط با یادگیری، آموزشهای متناسب و ویژگیهای حاصل از تجربه، سه مضمون فراگیر ازنتایج انجام این پژوهش است.
حمید محمدی؛ اکبر نصراللهی
چکیده
امروزه هرگونه سیاستگذاری رسانهای مستلزم لحاظ کردن دیگر زمینههای ارتباطات از جمله فناوریهای نوین ارتباطی است. این مقاله به موضوع سیاستگذاری رسانههای نوین در ایران میپردازد. هدف تحقیق، شناسایی نقاطقوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای سیاستگذاری رسانههای نوین در ایران با محوریت سازمان صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی است. ...
بیشتر
امروزه هرگونه سیاستگذاری رسانهای مستلزم لحاظ کردن دیگر زمینههای ارتباطات از جمله فناوریهای نوین ارتباطی است. این مقاله به موضوع سیاستگذاری رسانههای نوین در ایران میپردازد. هدف تحقیق، شناسایی نقاطقوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای سیاستگذاری رسانههای نوین در ایران با محوریت سازمان صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی است. در این تحقیق با استفاده از روش ماتریس تحلیلی سوات، سیاستگذاریهای سازمان صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی در مواجهه با رسانههای نوین (از طریق مصاحبۀ هدفمند با 26 نفر از کارشناسان و صاحبنظران حوزۀ رسانه و سیاستگذاری) بررسی شده است. نتایج نشان میدهد نقاطضعف سازمان صدا و سیما در سیاستگذاری رسانههای نوین، بیشتر از نقاطقوت آن بوده و تهدیدهای پیش روی این سازمان نیز بر فرصتهای آن غلبه دارد، از این رو، لازم است سازمان صدا و سیما با در دستور کار قراردادن سیاستهای علمی، پرهیز از موازیکاری، مقاومت در برابر فشارهای غیررسمی و بهکارگیری سیاستهای مخاطبپسندانه درراستای کاهش آسیبپذیری اقدام کند. در مقابل، نقاطقوت مرکز ملی فضای مجازی در سیاستگذاری این رسانهها بیشتر از نقاطضعف آن بوده و فرصتهای پیش روی این مرکز نیز بر تهدیدهای آن غلبه دارد؛ در نتیجه، این مرکز نیز باید با نظارت هر چه بیشتر بر فضای مجازی کشور از طریق تقویت زیرساختها و ایجاد شبکۀ ملی اطلاعات، سیاستگذاری درخصوص تولید محتوا با مضامین سبک زندگی ایرانی- اسلامی، استفاده از توان شرکتهای دانشبنیان و بخش خصوصی در این حوزه و سیاستگذاری درراستای ارتقای سواد رسانهای مردم از طریق این فناوریها، از فرصتهای بیرونی درراستای تقویت نقاطقوت خود بهره ببرد. این نتایج، عناصر سیاسی و ایدئولوژیک و پیچیدگی فرایندهای آن را در سیاستگذاری رسانهای نشان میدهند.
مینو تشکری؛ محمد دادگران؛ اکبر نصراللهی
چکیده
رقابتپذیری رسانه در سپهر رسانهای ملی و فراملی، ارتباط نزدیکی با سرعت و چابکی رسانه دارد. این سرعت و چابکی در درجۀ اول باید در فرایندهای تولید رادیویی ـ تلویزیونی قابلمشاهده باشد. فناوری نوین ارتباطی با هوشمندسازی سیستم رسانهای و فرایندهای تولید جاری و آتی آن، ابزاری برای چابکسازی هستند. پژوهش پیشرو تلاش دارد با استفاده ...
بیشتر
رقابتپذیری رسانه در سپهر رسانهای ملی و فراملی، ارتباط نزدیکی با سرعت و چابکی رسانه دارد. این سرعت و چابکی در درجۀ اول باید در فرایندهای تولید رادیویی ـ تلویزیونی قابلمشاهده باشد. فناوری نوین ارتباطی با هوشمندسازی سیستم رسانهای و فرایندهای تولید جاری و آتی آن، ابزاری برای چابکسازی هستند. پژوهش پیشرو تلاش دارد با استفاده از روش پیمایشی نقش و جایگاه فناوریهای نوین ارتباطی را در چابکسازی فرایندهای تولید تلویزیونی در رسانۀ ملی بررسی نماید. جامعۀ آماری این مقاله مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان صداوسیما هستند. یافتههای پژوهش نشان میدهد: فناوریهای نوین ارتباطی، ابزاری کارآمد برای «افزایش سرعت انجام عملیات تولید»، «انعطافپذیری مدل و سیستم تولید»، «کیفیت بالا و افزایش تولید سفارشی» و «یکپارچگی و پیچیدگی کم فرایندهای تولید در مراحل قبل، حین و پس از تولید» است. این مؤلفهها از ضروریات تحقق تعالی رسانه نیز هست که بهطور مستقیم بر چابکسازی فرایندهای تولید رادیو ـ تلویزیونی مؤثرند.
مجید سعادتی؛ اکبر نصراللهی؛ اسماعیل سعدی پور؛ سید علی رحمان زاده
چکیده
یکی از عرصه های نوظهور فعالیت رسانه های خبری جریان اصلی، حضور در زیستبوم جدید رسانه ای یعنی شبکه های اجتماعی مجازی است. خبرگزاری صداوسیما نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای رقابت با سازمانهای خبری رقیب ملزم به حضور و فعالیت مطلوب در این زیستبوم است. در این پژوهش بر آنیم تا مؤلفههای مؤثر بر فعالیت خبرگزاری صداوسیما ...
بیشتر
یکی از عرصه های نوظهور فعالیت رسانه های خبری جریان اصلی، حضور در زیستبوم جدید رسانه ای یعنی شبکه های اجتماعی مجازی است. خبرگزاری صداوسیما نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای رقابت با سازمانهای خبری رقیب ملزم به حضور و فعالیت مطلوب در این زیستبوم است. در این پژوهش بر آنیم تا مؤلفههای مؤثر بر فعالیت خبرگزاری صداوسیما در شبکه های اجتماعی را شناسایی کنیم. برای رسیدن به این مهم با استفاده از روش دلفی و بهره مندی از آرای 22 نفر از صاحبنظران که بهصورت هدفمند انتخاب شدند در سه راند متغیرهای مؤثر در فعالیت خبرگزاری صداوسیما شناسایی شدند. تأسیس تحریریه ویژه، اتخاذ سیاست های حمایتی، بازیگری فعال، ترویج متقابل، درج تیک آبی، سئو کردن صفحات، تجاری کردن اکانت، گزارشگری منبع باز، استفاده از قالبهای کاربرپسند، زمانشناسی انتشار خبرها، رفع محدودیتهای زمانی و مکانی، توجه به پرسونای کاربران و هشتگ گذاری مناسب برخی از مهمترین متغیرهای مورد اجماع کارشناسان بود که در قالب چهار مقوله؛ تولید (11 گویه)، توزیع و انتشار (9 گویه)، جذب و مشارکت (23 گویه) و سیاستگذاری و مدیریت (6 گویه) تفکیک شدند. بر این اساس متغیرهای دو حوزۀ تولید و مشارکت کاربران بیشترین فراوانی و توافق را بر اساس آرای صاحبنظران داشتند؛ بنابراین به نظر میرسد توجه به این متغیرها برای فعالیت مطلوب خبرگزاری صداوسیما در زیستبوم جدید رسانه ای راهگشا باشد.
اکبر نصراللهی؛ زین العابدین مختاریان
دوره 10، شماره 25 ، دی 1393، ، صفحه 83-106
چکیده
اهمیت نقش و جایگاه شبکههای استانی در تأمین بخشی از محتوای عرضه شده به مخاطبان و تأکید براستفاده از ظرفیتهای شبکههای استانی در حفظ و اشاعه فرهنگ بومی در اسناد راهبردی و بالا دستی صدا و سیما نظیر سند افقرسانه، موجب شد تا چگونگی استفاده از خبرهای استانی در بخشهای خبری 21 شبکه یک (سراسری) وجامجم1 (برون مرزی) به عنوان کاملترین بخشهای ...
بیشتر
اهمیت نقش و جایگاه شبکههای استانی در تأمین بخشی از محتوای عرضه شده به مخاطبان و تأکید براستفاده از ظرفیتهای شبکههای استانی در حفظ و اشاعه فرهنگ بومی در اسناد راهبردی و بالا دستی صدا و سیما نظیر سند افقرسانه، موجب شد تا چگونگی استفاده از خبرهای استانی در بخشهای خبری 21 شبکه یک (سراسری) وجامجم1 (برون مرزی) به عنوان کاملترین بخشهای خبری مشروح در این دو شبکه، مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. هدف این پژوهش مشخصنمودن سهم و چگونگی استفاده از خبرهای استانی در بخشهای خبری شبکههای با پخش سراسری و برونمرزی است. به این منظور از نظریه دروازهبانی و الگوی پیشنهادی پیتر بالانتین استفاده شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است و جامعه آماری آن شامل تمامی اخبار استانی پخششده از بخشهای مشروح ساعت 21 شبکه یک سیما و ساعت 24 شبکه جام جم1 در شش ماهه اول سال 1392 است. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی دو مرحلهای، یک ماه آماری از این جامعه آماری انتخاب شد. بر اساس یافتههای تحقیق شبکه یک حدود دو برابر بخش خبری 24 شبکه جام جم1 از خبرهای استانی استفاده میکند. نتایج پژوهش نشان داد که حدود دو سوم (64%) از خبرهای استانی استفاده شده در بخش خبری 21 شبکه یک، خاستگاه محلی با کاربرد فرامحلی (ملی و فراملی) و حدود یک سوم (36%) از این خبرها، خاستگاه فرامحلی با کاربرد فرامحلی داشتند. در بخش خبری 24 شبکه جام جم1، حدود نیمی از خبرهای استانی (53%) خاستگاه محلی با کاربرد محلی و حدود نیمی از آنها (47%)، خاستگاه فرامحلی با کاربرد فرامحلی داشتند. در هیچ یک از این دو بخش خبری خبرهای محلی و یا فرامحلی با کاربرد محلی مشاهده نشد.
سمیه بابایی؛ اکبر نصراللهی؛ محمدعلی هرمزی زاده
دوره 9، شماره 21 ، دی 1392، ، صفحه 9-42
چکیده
موضوع این پژوهش، طراحی راهبردهای مطلوب برای مدیریت خردهفرهنگها در شبکه استانی سیمای مرکز قزویناست. اهمیت این موضوع، بیشتر از آن روست که استان قزوین به لحاظ اجتماعی، مرکب از قومیتهای گوناگون و واجد تنوع فرهنگی بسیار است.مسئله اصلی این تحقیق برنامهریزی راهبردی برای مدیریت خردهفرهنگها از طریق شبکه سیمای استانی قزوین است. ...
بیشتر
موضوع این پژوهش، طراحی راهبردهای مطلوب برای مدیریت خردهفرهنگها در شبکه استانی سیمای مرکز قزویناست. اهمیت این موضوع، بیشتر از آن روست که استان قزوین به لحاظ اجتماعی، مرکب از قومیتهای گوناگون و واجد تنوع فرهنگی بسیار است.مسئله اصلی این تحقیق برنامهریزی راهبردی برای مدیریت خردهفرهنگها از طریق شبکه سیمای استانی قزوین است. این مطالعه از نوع توصیفی و کاربردی بوده و به شیوه کیفی و با روش مصاحبه عمیق انجام گرفته است.مصاحبهشوندگان، 26 نفر از اساتید دانشگاه، مدیران صاحبنظر سازمان صداوسیما و افراد صاحبنظر استان، در زمینه موضوع مورد مطالعه بودند.
مبنای نظری تحقیق با استفاده از مکتب تلفیقی و نظریه راهبردهای مادر و تحلیل به روش مدل هاروارد با استفاده از ماتریس SWOT شکل گرفته است. ضمن تحلیل یافتهها، عوامل داخلی (قوتها و ضعفها) و عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها) تأثیرگذار بر شبکه استانی سیمای مرکز قزوین، شناسایی شدند و در تقابل آنها با یکدیگر در ماتریس، به طراحی راهبردهای مطلوب، اقدام گردید. نتیجه این اقدامات، ارائه راهبردهای مطلوب در دو حوزه مدیریتی و برنامهسازی است که در نهایت به پیشنهادهای اجرایی در حوزه مدیریت راهبردی خردهفرهنگها در شبکههای استانی منجر شد.