تحلیل نشانه-معناشناختی مکان و فضا در سریال‌های تلویزیونی (مطالعه موردی: سریال خانه سبز)

پویا رئیسی؛ مسعود نقاش زاده؛ رامتین شهبازی

دوره 16، شماره 42 ، تیر 1401، ، صفحه 163-188

https://doi.org/10.22085/javm.2020.237505.1553

چکیده
  امروزه بسیاری از سریال‌های تلویزیونی مکان‌محور، تنها دارای یک لوکیشن اصلی هستند. در برخی از آثار موفق این گونۀ نمایشی، به‌نظر می‌رسد عدم تنوع و تغییر مکان (لوکیشن)، نه تنها مانعی برای روایت‌پردازی و زایش امکانات‌ معنایی مرتبط با مکان نشده، بلکه فرصت‌های تازه‌ای را نیز فراهم آورده است. هدف مقاله حاضر، واکاوی جلوه‌های استحالۀ ...  بیشتر

ظرفیت‌های دستور روایت تزوتان تودوروف در تحلیل پیرنگ سریال‌های داستانی (با مطالعه موردی سریال «چیزهای عجیب»)

علی اکبر شعیبی؛ مسعود نقاش‌زاده

دوره 15، شماره 37 ، خرداد 1400، ، صفحه 41-62

https://doi.org/10.22085/javm.2020.220665.1494

چکیده
  رویکرد ساختاری در مطالعات روایت و خصوصاً آثار ادبی و نمایشی، امکان کشف الگوهای پنهان ساختاری و زمینه‌های شناخت سازوکارهای درونی و نحوه‌ی ساخت این آثار را فراهم می‌آورد. این جستار به مطالعه کاربرد ظرفیت‌های الگوی روایت تودوروف در تحلیل و طراحی پیرنگ سریال‌های داستانی می‌پردازد و مسئله اصلی آن کاوش در کاربرد یکی از الگوهای ساختاری ...  بیشتر

واکاوی فرایند نشانگی ابژه در توسعه درام مجموعه‌های تلویزیونی (مورد کاوی: مجموعه‌های خانۀ سبز و تئوری بیگ‌بنگ)

پویا رئیسی؛ مسعود نقاش‌زاده؛ رامتین شهبازی

دوره 14، شماره 33 ، خرداد 1399، ، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22085/javm.2020.209790.1447

چکیده
  پژوهش پیش‌رو به تحلیل فرایند نشانگی ابژه در مجموعه‌های تلویزیونی می‌پردازد و با هدف شناخت ظرفیت نشانه شدن ابژه‌ها و نقشی که در توسعۀ درام ایفاء می‌کنند؛ مجموعه‌های تلویزیونی خانۀ سبز و تئوری بیگ‌‌بنگ را مورد خوانش قرار می‌دهد. آثاری که بخش عمدۀ روایت‌پردازی در آنها مبتنی بر مکانی ثابت است و ساختارشان در طول قسمت‌ها، فصل‌ها ...  بیشتر