علی اکبر فرهنگی؛ طاهر روشندل اربطانی؛ رضا پور حسین؛ میترا افضلی فاروجی
چکیده
رسانة ملی یکی از بازیگران اصلی فرآیند ترویج علم در کشور است که مسئولیت پیوند حوزة علم و عرصة عمومی و نهادینهسازی گفتمان علمی را بر عهده دارد. هدف از این پژوهش، تبیین الگوی پارادایمی ارتباطات علم در برنامهسازی علمی در تلویزیون است که ضمن احصای شرایط علّی، زمینهای و میانجی به شناسایی راهبردهای مناسب برای کنش متقابل رسانه در فرآیند ...
بیشتر
رسانة ملی یکی از بازیگران اصلی فرآیند ترویج علم در کشور است که مسئولیت پیوند حوزة علم و عرصة عمومی و نهادینهسازی گفتمان علمی را بر عهده دارد. هدف از این پژوهش، تبیین الگوی پارادایمی ارتباطات علم در برنامهسازی علمی در تلویزیون است که ضمن احصای شرایط علّی، زمینهای و میانجی به شناسایی راهبردهای مناسب برای کنش متقابل رسانه در فرآیند رسانهایسازی علم و سرانجام پیامدهای منتج از این الگو میانجامد.روش تحقیق این پژوهش نظریه مبنایی است و دادههابا روش نمونهگیری نظری ازطریق مصاحبه عمیق غیرساختاریافته با 12 نفر از صاحبنظران که در طراحی و راهبری برنامههای علمی نقش داشتهاند، بدست آمد. یافتههای این مقاله حاکی از آن است که الگوی منتخب رسانة ملی در بازنمایی علم، الگوی نقصانی است. دلایل اتّخاذ این الگو عبارت است از دانایکل پنداری رسانه، تصور نادرست از سطح ادراک عامّه از علم، پیچیدهانگاری زبان علم، محدودیت منابع در برنامهسازی علمی، فقدان فرهنگ حمایتگر علم و عدم ثبات و تمایزِ وظایف ساختاری شبکههای عمومی و تخصصی تلویزیون. به این ترتیب با الگوی نقصانی ترویج علم، کنشگری رسانه در حوزة ارتباطات علم با راهبردهایی چون تخصصزدگی، عوامزدگی، کلیشهسازی یا نتیجهگرایی علمی معنا مییابد. درنتیجه، ارائة ایدئولوژیک علم، خلط علم و شبهعلم، برجستهسازی دستاوردهای علمی، عدم ورود علم به حوزة عمومی، ترویج علم محض و عدم ارتباط تعاملی رسانه با عموم و جامعة علمی را به دنبال دارد. بنابراین ضروری است که رسانة ملی با اتخاذ الگوی مشارکت در ترویج علم، از رویکرد همگانیسازی علم به رویکرد درگیرسازی عموم در علم تغییر موضع دهد.
اسماعیل فضلی زاده؛ محمدحسین ساعی؛ رضا پور حسین
چکیده
بدون تردید، مجریان یکی از عوامل مهم ایجاد پیوند بین مخاطبان با صداوسیما هستند. مجری در حقیقت آخرین حلقة تکمیل فرایند ارتباطی صداوسیما با مخاطب است. به همین سبب نیاز است طرح و برنامه مدون و از پیش طراحیشدهای برای مدیریت بهکارگیری آنها در سازمان صداوسیما وجود داشته باشد. این پژوهش با انتخاب گزارة «ارائة راهکارهای مدیریت منابع ...
بیشتر
بدون تردید، مجریان یکی از عوامل مهم ایجاد پیوند بین مخاطبان با صداوسیما هستند. مجری در حقیقت آخرین حلقة تکمیل فرایند ارتباطی صداوسیما با مخاطب است. به همین سبب نیاز است طرح و برنامه مدون و از پیش طراحیشدهای برای مدیریت بهکارگیری آنها در سازمان صداوسیما وجود داشته باشد. این پژوهش با انتخاب گزارة «ارائة راهکارهای مدیریت منابع انسانی در حوزة بهکارگیری مجریان صداوسیما» بهعنوان هدف اصلی تحقیق به دنبال بررسی وضعیت فعلی مدیریت بهکارگیری مجریان و آسیبشناسی و بهبود آن با هدف دستیابی به راهکارهای نحوة تعامل مطلوب سازمان صداوسیما با مجریان خود و بالعکس، دستیابی به هنجارها و مقرراتی برای انضباط بخشیدن به کار مجریان، دستیابی به راهکارهای نحوة ارزیابی عملکرد مجریان و دستیابی به راهکارهای نحوة تشویق و تنبیه مجریان صداوسیما بهعنوان اهداف فرعی پژوهش بود. مقاله حاضر، کیفی و از نوع اکتشافی و روش آن مصاحبه عمیق بوده و نمونهگیری نیز روش هدفمند انجام شده است. به همینمنظور با 26 نفر از استادان و کارشناسان حوزههای مدیریت رسانه و ارتباطات، مدیران منابع انسانی، تهیهکنندهها و مجریان صداوسیما مصاحبه شد تا درنهایت نتایج این تحقیق در قالب سه بخش ارائه شود. جریانشناسی تلاشهای صداوسیما برای دستیابی به راهکارهایی در مسیر مدیریت منابع انسانی در حوزه بهکارگیری مجریان، ارائه راهکارهای پیشنهادی برای این مهم و درنهایت طراحی الگو بهکارگیری مجریان در صداوسیما، یافتههای این پژوهش را تشکیل میدهند.