امین فرخی حقیقت؛ امین طیب طاهر؛ محمدعلی هرمزی زاده
چکیده
این پژوهش در پی بررسی و کشف گفتمان (یا گفتمانهای) شکلگرفته پیرامون کودتای 28 مرداد در تلویزیون بیبیسی فارسی در «گزارشهای ویژۀ شصتمین سالگرد کودتای 28 مرداد» است. در این راستا، از نظریههای گفتمان و دیپلماسی رسانهای استفاده شده است. روش پژوهش، تحلیل گفتمان با استفاده از رویکرد گفتمانکاوی وندایک است. متن ...
بیشتر
این پژوهش در پی بررسی و کشف گفتمان (یا گفتمانهای) شکلگرفته پیرامون کودتای 28 مرداد در تلویزیون بیبیسی فارسی در «گزارشهای ویژۀ شصتمین سالگرد کودتای 28 مرداد» است. در این راستا، از نظریههای گفتمان و دیپلماسی رسانهای استفاده شده است. روش پژوهش، تحلیل گفتمان با استفاده از رویکرد گفتمانکاوی وندایک است. متن موردمطالعۀ این پژوهش، شامل 7 گزارش است که پس از بررسی، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و مورد گفتمانکاوی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد متون تمام گزارشها از لحاظ سبک واژگانی، افراد و نهادهای مطرحشده در متن، قطببندی، استنادها، پیشفرضها، دلالتهای ضمنی، مؤلفههای اجماع و توافق و گزارههای اساسی، شباهتهای بسیاری با هم دارند. براساس یافتههای تحقیق، اصلیترین چهارچوب در دستور کار قرارگرفته در این گزارشها و مستند درخصوص کودتای 28 مرداد، «چهارچوب دیپلماسی رسانهای غرب» بوده که گفتمانهای مشترکی مانند: تقویت و برجستهکردن گفتمان «ملی- لیبرال»، گفتمان «ابرقدرتی آمریکا»، گفتمان «اعتدال»، تضعیف گفتمان «اسلام سیاسی»، تخریب گفتمان «مارکسیسم» و رد گفتمان «مقاومت»- با توجه به مبانی فلسفی و معرفتشناختی چهارچوب مورد اشاره- در هر گزارش برجسته شده است.
جواد طباخی ممقانی؛ محمدعلی هرمزی زاده؛ مجید کریمی
چکیده
پژوهش پیشرو با هدف مقایسه نقش سبکهای رهبری تحولآفرین و خدمتگزار در توانمندسازی کارکنان صداوسیمای مرکز مازندران انجام شد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و روش پیمایشی که ابزار جمعآوری اطلاعات متغیر مستقل پرسشنامه استاندارد رهبری تحولآفرین (باس و آولیو، 2000)، پرسشنامه رهبری خدمتگزار (قلیپور و حضرتی، 1388) و متغیر وابسته پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش پیشرو با هدف مقایسه نقش سبکهای رهبری تحولآفرین و خدمتگزار در توانمندسازی کارکنان صداوسیمای مرکز مازندران انجام شد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و روش پیمایشی که ابزار جمعآوری اطلاعات متغیر مستقل پرسشنامه استاندارد رهبری تحولآفرین (باس و آولیو، 2000)، پرسشنامه رهبری خدمتگزار (قلیپور و حضرتی، 1388) و متغیر وابسته پرسشنامه توانمندسازی کارکنان (اسپریتزر و میشرا، 1995) بود. روایی ابزارها از نوع روایی صوری و پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای سبک رهبری تحولآفرین 956/0، برای سبک رهبری خدمتگزار 968/0 و برای توانمندسازی کارکنان 900/0 بدست آمد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان سازمان صدا و سیمای مرکز مازندران که در مجموع 369 نفر و حجم نمونه با فرمول کوکران 188 نفر بدست آمد و نمونهگیری طبقهای تصادفی انجام شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین مؤلفههای رهبری تحولآفرین و خدمتگزار و تمامی ابعاد آن با توانمندسازی کارکنان رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. مقایسه سبکهای رهبری تحولآفرین و خدمتگزار نشان میدهد که رابطه سبک رهبری خدمتگزار با توانمندسازی کارکنان سازمان صداوسیما، قویتر از رابطه سبک رهبری تحولآفرین با توانمندسازی کارکنان میباشد. نتایج رگرسیون نشان میدهد از میان متغیرهای سبک رهبری تحولآفرین، متغیر نفوذ آرمانی 368/0 توانمندسازی کارکنان را پیشبینی میکند و از میان متغیرهای سبک رهبری خدمتگزار، متغیر قابلیت اعتماد ۵۳۰/۰ و متغیر مهرورزی ۳۷۸/۰ قابلیت پیشبینی متغیر توانمندسازی کارکنان را دارا میباشند.