مرتضی شمس؛ محمد مهدی فرقانی
چکیده
پژوهش کیفی پیشرو که با روش اتنوگرافی انجام گرفته است، به دنبال پاسخ به این سؤال است که شبکههای اجتماعی مجازی در تولید شایعات انتخابات سیاسی در کشور چه نقش و کارکردی دارند؟ جامعه آماری پژوهش، صفحات فارسی زبان شبکه اجتماعی اینستاگرام است که در انتشار اخبار انتخاباتی، دو ماه قبل و دو ماه بعد از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی ...
بیشتر
پژوهش کیفی پیشرو که با روش اتنوگرافی انجام گرفته است، به دنبال پاسخ به این سؤال است که شبکههای اجتماعی مجازی در تولید شایعات انتخابات سیاسی در کشور چه نقش و کارکردی دارند؟ جامعه آماری پژوهش، صفحات فارسی زبان شبکه اجتماعی اینستاگرام است که در انتشار اخبار انتخاباتی، دو ماه قبل و دو ماه بعد از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری سال 1394 فعالیت داشتهاند. از میان این صفحات قابل مشاهده به عنوان چارچوب نمونهگیری،40 صفحه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با مصاحبه آنلاین با 17 نفر از صاحبان این صفحات و تحلیل کیفی دادههای حاصل از آن، مهمترین ویژگیهای شبکههای اجتماعی مجازی در امر تولید شایعات سیاسی در زمان انتخابات و مهمترین منابع تولید این شایعات در شبکههای اجتماعی مجازی مورد مطالعه قرار گرفته است. بر اساس نتایج پژوهش، امکانات تعاملی، تولید و انتشار محتوا توسط کاربر، تشکیل گروههای دوستانه، ویژگیهای چند رسانهای و همچنین سطح گسترده ارتباطات میان فردی، از مهمترین ویژگیهای شبکههای اجتماعی مجازی در امر تولید و انتشار شایعات در جامعه است. پژوهش نشان میدهد شایعات انتخاباتی در ایسنتاگرام با اهداف تبلیغات سیاسی، ایجاد ناآرامی در فضای انتخابات، سرگرمی، تولید نفاق بین اعضای جامعه، مخدوش کردن اصل انتخابات و عدم وجود دموکراسی واقعی در فرایند اجرای آن، کاهش انگیزه افراد جهت شرکت در انتخابات و تخریب نامزدهای رقیب و احزاب مخالف از سه منبع اصلی گروههای اپوزیسیون داخلی و خارجی، فعالان سیاسی در احزاب و ستادهای انتخاباتی هریک از نامزدها و عموم مردم در شبکه اجتماعی اینستاگرام تولید و انتشار مییابد.