علی رجب زاده طهماسبی؛ امین سقطچی
دوره 10، شماره 25 ، دی 1393، ، صفحه 33-58
چکیده
موضوع این مقاله “بررسی شیوه اجرایی در مستند تلویزیونی” است. مسیر این پژوهش در شناخت قابلیتهای اجرایی در زبان سینمایی به جهت دراماتیزهکردن روایت به نظرات بروتزی نزدیک است اما از دیگر سو در مورد بررسی جهانی که فیلمساز از طریق استفاده از عناصر اجرایی میسازد و نحوه برخورد با موضوعِ معرفت از نظرات نیکولز بهره گرفته است. در ...
بیشتر
موضوع این مقاله “بررسی شیوه اجرایی در مستند تلویزیونی” است. مسیر این پژوهش در شناخت قابلیتهای اجرایی در زبان سینمایی به جهت دراماتیزهکردن روایت به نظرات بروتزی نزدیک است اما از دیگر سو در مورد بررسی جهانی که فیلمساز از طریق استفاده از عناصر اجرایی میسازد و نحوه برخورد با موضوعِ معرفت از نظرات نیکولز بهره گرفته است. در این تحقیق با جمعآوری منابع و فیشبرداری از مطالب گردآوریشده و طبقهبندی دادهها، به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته و سپس بر اساس دو روش علمی (علت و معلولی) و توصیفی، کلیه دادههای یافت شده مورد تبیین و توصیف قرار گرفته است. از دید نیکولز تلفیق آزاد امر واقع و تجسم بخشی به آنچه از واقعیت تصور میشود، مشخصه مشترک مستندهای اجرایی است. از دید بروتزی مستندهای اجرایی به وجوه اجرایی زبان وابستهاند که از دیدگاه استین در مورد نقش اجرایی زبان ناشی شده است.عناصرمستندهای اجرایی عبارتند از: «حضور مؤلف/ مجری»، «ویژگی ترکیب اینگونه مستند با سایر انواع فیلم»، «ساختن واقعیت»، «ساخت فیلم با اولین برداشتها»، «واقعیت مقدم بر بازی»، «توجه به گروههای حاشیهای»، «تجربه شخصی فیلمساز» و «اقتدار فیلمساز». همچنین در این مستندها دوربین به مثابه تماشاگر عمل میکند.
محمدحسین صباحی؛ علی رجب زاده طهماسبی
دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1389، ، صفحه 11-39
چکیده
مستندهای ورزشی در میان برنامهها و فیلمهای ورزشی، از پیشینه و اهمیت بسزایی برخوردارند. با وجود این، درباره ابعاد گوناگون ساختار محتوایی و تکنیکی این گونه از مستندها و برنامههای ورزشی، مطالعه چندانی صورت نگرفته است. در این مقاله ضمن اشاره به تاریخچهای کوتاه در زمینه مستندهای ورزشی در سطح جهان و ایران، به معرفی دسته بندی موضوعی ...
بیشتر
مستندهای ورزشی در میان برنامهها و فیلمهای ورزشی، از پیشینه و اهمیت بسزایی برخوردارند. با وجود این، درباره ابعاد گوناگون ساختار محتوایی و تکنیکی این گونه از مستندها و برنامههای ورزشی، مطالعه چندانی صورت نگرفته است. در این مقاله ضمن اشاره به تاریخچهای کوتاه در زمینه مستندهای ورزشی در سطح جهان و ایران، به معرفی دسته بندی موضوعی و محتوایی این گونه برنامههای مستند پرداخته شده است. چهار گروه عمده در این دستهبندی عبارتاند از مستندهای ورزشی 1) رویداد محور، 2) شخصیت محور، 3) رشته محور (با رویکرد رشته ورزشی) و 4) حاشیه محور.در ادامه مقاله نیز ساختاری مستندهای ورزشی در سه مرحله «پیش تولید»[1] (پژوهش، فیلمنامه، برنامهریزی)، «تولید»[2] (کارگردانی، فیلمبرداری، صدابرداری) و «پس تولید»[3] (تدوین، گفتار متن، موسیقی) بررسی شده است. در این بخش تلاش شده تا ویژگیهای مطرح و مؤثر هر مرحله از کار، معرفی و بررسی شود. از جمله موارد
برجسته در این زمینه، نگاه خلاقانه و ورزشی به موضوع مورد نظر، ضبط چند دوربینه و روش تدوینی مناسب مستند ورزشی است.
[1]. Pre Production
[2]. Production
[3]. Post Production