با اختراع تلویزیون، فیلمهای خبری که معمولاً قبل از نمایش فیلم اصلی در سینماها پخش میشدند تحت عنوان بخشهای خبری به تلویزیون راه یافتند و در طی سالیان، همپای دیگر برنامههای تلویزیونی متحول شدند و در این مسیر، بهرهمندی خبر از مقولهای بنام ظرایف برنامهسازی تلویزیونی، نمود بسیار چشمگیری یافت. استفاده از تمامی ظرفیتهای ...
بیشتر
با اختراع تلویزیون، فیلمهای خبری که معمولاً قبل از نمایش فیلم اصلی در سینماها پخش میشدند تحت عنوان بخشهای خبری به تلویزیون راه یافتند و در طی سالیان، همپای دیگر برنامههای تلویزیونی متحول شدند و در این مسیر، بهرهمندی خبر از مقولهای بنام ظرایف برنامهسازی تلویزیونی، نمود بسیار چشمگیری یافت. استفاده از تمامی ظرفیتهای برنامهسازی یکی از مهمترین راهکارها برای ارائهی خبری جذاب و تأثیرگذار است. در این میان بهکارگیری عناصر نمایشی در تهیه و تولید خبر از کارآمدترین روشهای شبکههای خبری برای جلب مخاطب است. در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی، ابتدا نقاط مشترک بین خبر و عناصر نمایشی بهخصوص در حوزهی خبرنویسی بیان شده و سپس از دیگر عناصر دخیل در این مقوله همچون روایت، تأثیر تصویر، نمابندی و... گفته شده و در پایان نحوهی بهکارگیری این عناصر در تنظیم خبر و پیشنهادهایی برای نیل به این مهم مطرح شده است.