محمدقلی میناوند؛ حمید رضا چراغپور
دوره 9، شماره 21 ، دی 1392، ، صفحه 73-90
چکیده
امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست میدهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق ...
بیشتر
امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست میدهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق درباره استعمال دخانیات و آثار سوء آن و راههای پیشگیری و مبارزه با آن ضروری به نظر میرسد. یکی از راههای پیشگیری و مبارزه با این پدیده، افزایش آگاهی مردم از نتایج زیانبار استعمال دخانیات، به وسیله تبلیغات تلویزیونی است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه عمیق، به نظرات 13 نفر از کارشناسان در خصوص افزایش آگاهی مخاطبان، ساخت برنامهها و تبلیغات تلویزیونی و نقاط قوت و ضعف تبلیغات ساخته و پخششده در این زمینه، میپردازد. نتایج حاصل از این مصاحبهها، لزوم توجّه ویژه برنامهسازان و تهیهکنندگان به تولید برنامهها و تبلیغات مرتبط، همچنین تعامل بیشتر دستگاهها به خصوص وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را نشان میدهد.