سمیه حاجی؛ سید بشیر حسینی
دوره 9، شماره 20 ، مهر 1392، ، صفحه 189-210
چکیده
در این پژوهش به شناخت مقوله «رویداد رسانهای» به عنوان مقولهای جدید در علوم ارتباطات پرداخته شده و نمونه برجستهای از آن مطالعه میگردد. این نمونه مطالعه موردی پوشش «مراسم ازدواج نوه ملکه انگلیس» توسط شبکه بی.بی.سی فارسی است و در آن به این سؤالها پاسخ داده شده که «رویداد رسانهای ازدواج نوه ملکه انگلیس، چگونه ...
بیشتر
در این پژوهش به شناخت مقوله «رویداد رسانهای» به عنوان مقولهای جدید در علوم ارتباطات پرداخته شده و نمونه برجستهای از آن مطالعه میگردد. این نمونه مطالعه موردی پوشش «مراسم ازدواج نوه ملکه انگلیس» توسط شبکه بی.بی.سی فارسی است و در آن به این سؤالها پاسخ داده شده که «رویداد رسانهای ازدواج نوه ملکه انگلیس، چگونه شکل گرفت، چگونه اجرا شد و چه سناریو و اهداف تبلیغات فرهنگی در آن وجود داشت؟». دادهها با مشاهده فیلم پوشش مراسم ازدواج نوه ملکه انگلیس توسط بی.بی.سی فارسی گردآوری شده و ابزار تحلیل یافتهها، روش نشانهشناسی با رویکرد تحلیل سازه برای بخش تصویری و نشانهشناسی تصریح و تلویح برای ادبیات گفتاری میباشد و در نهایت در هر سکانس نتایج با ویژگیهای الگوی رویداد رسانهای تطبیق داده شدهاست.
نمونهگیری پژوهش هدفمند و واحد تحلیل «سکانس موضوعی» است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که این مراسم یک رویداد رسانهای بزرگ دارای ویژگیهایی از جمله : برنامهریزی دقیق، حمایت رسانههای بزرگ دنیا از مراسم، حضور و استقبال گسترده مردم از آن، نظم و امنیت هنگام برگزاری مراسم و ... بود و اهدافی در پس پرده داشت که شامل: تبلیغ فرهنگی، تمدنی و رسانه ای، رقابت فنّاورانه رسانهای و بهرخ کشیدن برتری خود، نمایش قدرت و توانایی و امکانات برگزاری با ادوات کاملاً انگلیسی، مقدمهسازی المپیک 2012، نمایش شکوه و عظمت سلطنت، مردمی بودن و....