غلامحسین نیکوکار؛ عبدالرحمن احسان؛ زهراسادات سلیمان زاده
دوره 7، شماره 15 ، فروردین 1390، ، صفحه 75-98
چکیده
بودجه به عنوان اهرمی اصلی در برنامه ریزی و مدیریت هر سازمان به شمار میآید. سازمانها نیز به طور کلی، به دنبال استفاده مطلوب از هزینههای انجام شده و کسب بیشترین بهرهوری و تحقق اهداف از پیش تعیین شده با به کارگیری کمترین منابعاند. مدیریت منابع مالی مشتمل بر مواردی همچون برآورد منطقی، بودجهریزی عملیاتی و استقلال مالی است که ارتباطی ...
بیشتر
بودجه به عنوان اهرمی اصلی در برنامه ریزی و مدیریت هر سازمان به شمار میآید. سازمانها نیز به طور کلی، به دنبال استفاده مطلوب از هزینههای انجام شده و کسب بیشترین بهرهوری و تحقق اهداف از پیش تعیین شده با به کارگیری کمترین منابعاند. مدیریت منابع مالی مشتمل بر مواردی همچون برآورد منطقی، بودجهریزی عملیاتی و استقلال مالی است که ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ با شیوه بکارگیری منابع انسانی دارند.
توجه بیشتر به موارد یاد شده و اجرایی کردن آنها، علاوه بر تعالی منابع انسانی رسانه، به طور ویژه به ایجاد انگیزۀ بیشتر، تلاش مضاعف، افزایش روحیۀ مشارکتی و بهرهوری بالاتر در این نوع سازمانها میانجامد. مدیریت منابع مالی با بودجهبندی صحیح و مطابق با اهداف، ضریب بهرهگیری از منابع انسانی مطلوب را فراخور حال سازمان، بالا خواهد برد. بههمین منظور، مقاله پیشرو با نظر به انواع بودجهبندی و مراحل مختلف آن در تکوین فعالیتهای سازمانی، تأکید و توجه ویژهای بر منابع انسانی یا سرمایههای انسانی به مثابهی اساسیترین منابع هر سازمان، و به طور ویژه سازمانهای رسانهای دارد.