هدف از این پژوهش بررسی مقایسهای میزان مراجعه و اعتماد به اخبار اینترنتی (در وبسایتهای فارسی) و یافتن رابطة بین عوامل مؤثر بر میزان اعتماد مخاطبان به اخبار این رسانه است. از این رو ضمن توجه به پیچیدگی و گستردگی موضوع، و ضریب نفوذ کم اینترنت در کشور، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم شهر تهران، به عنوان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی مقایسهای میزان مراجعه و اعتماد به اخبار اینترنتی (در وبسایتهای فارسی) و یافتن رابطة بین عوامل مؤثر بر میزان اعتماد مخاطبان به اخبار این رسانه است. از این رو ضمن توجه به پیچیدگی و گستردگی موضوع، و ضریب نفوذ کم اینترنت در کشور، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم شهر تهران، به عنوان جامعه آماری انتخاب شدهاند که به نوعی مخاطب نخبه نیز، محسوب میشوند. روش مورد استفاده در این تحقیق، پیمایش است که در مرحلة نخست ده وبسایت خبری پربیننده از دیدگاه پاسخگویان مشخص شدند. نتایج به دست آمده از پاسخهای نمونة 400 نفره از دانشجویان در مرحلة دوم، که با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای در ده دانشگاه وابسته به وزارت علوم شهر تهران انتخاب شدند، نشان میدهد که وبسایتهای خبری -با وجود ضریب نفوذ کم اینترنت در کشور و محدودیتهای نسبی که در دسترسی به برخی از این وبسایتها وجود دارد- توانستهاند در جهت جلب اعتماد رسانهای این گروه از نخبگان علمی، گام مهمی بردارند و حتی وب2 نیز در این عرصه مجال خودنمایی یافته است. نتایج کلی پس از رتبهبندی میزان اعتماد، مبیّن این مطلب بود که وبسایتهای خبری «بی.بی.سی فارسی»، «بالاترین» و «تابناک» به ترتیب از بیشترین میزان اعتماد در میان ده وبسایت خبری پربیننده برخوردارند.