فاطمه سیروس؛ امیدعلی مسعودی
چکیده
هدف این پژوهش شناخت روشهای اقناع مخاطب در سریالهای تلویزیونی است. موردمطالعه آن سریال خارجی چرنوبیل است. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سیستماتیک انسِلم اشترا وس، سریال چرنوبیل مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. یافتههای تحقیق نشان داد:با توجه به اینکه فیلم و سریال اثر هنری نیز محسوب میشود، جذابیت تصویری، ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناخت روشهای اقناع مخاطب در سریالهای تلویزیونی است. موردمطالعه آن سریال خارجی چرنوبیل است. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سیستماتیک انسِلم اشترا وس، سریال چرنوبیل مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. یافتههای تحقیق نشان داد:با توجه به اینکه فیلم و سریال اثر هنری نیز محسوب میشود، جذابیت تصویری، فضاسازی قوی، نورپردازی، رنگ محیط، لباسهای نظامیان که در بهترین شکل ممکن طراحیشده، صحنههای انفجار، موقعیتهای مکانی و جزییات دقیق نیروگاه چرنوبیل و جذابیتهای نوستالژیکی مندرج در اثر، از دیگر عوامل اقناع و جذب تماشاگر در این سریال است.از دیگر ;کدهای مهم، بهت و وحشت است که کارگردان با استفاده از این تکنیک در صحنههای پیاپی با ساخت لحظات پر هرجومرج، مخاطب را بهتزده کرده و با بهره از جاذبه احساس کنجکاویاش را برمیانگیزد. نگاه منفی به مقامات شوروی، ایثار و فداکاری همرزمان، عمق فاجعه، شجاعت، ابهام و راز آلودگی، بیتجربگی، ایثار و فداکاری، انکار واقعیت و وجود شخصیتهای بارز منفی در طول فیلم از مقولات برجستهای است که باعث اقناع مخاطب شده است. درنهایت از بین مقولههای محوری به 2 دسته مقوله در کدگذاری انتخابی دستیافتیم که عبارتاند از: ۱- جاذبه متن: شامل جملات طلایی، القای مستقیم،استعاره و تکرار،2-تصویر شامل جاذبه ترس و جاذبه احساس محتوای ارائهشده در فیلم با تکیهبر تکنیک القای مستقیم از طریق جملات تأثیرگذار مهمترین عامل در این حوزه است. تأثیر خاص پیامها بر مخاطبان کاملاً مشهود است. سریال بانفوذ در درون گیرنده پیام توانسته به هدف اصلی منبع که پروپاگاندای هالیوود است دست یابد.
فروغ قوهستانی؛ امیدعلی مسعودی
چکیده
تلویزیون، در جهان امروز، بر نگرش، گرایش و رفتارهای انسانها تأثیری غیرقابلانکار دارد. بهعلاوه، همۀ ما، باورها و ادراکاتی دربارۀ میزان تأثیرپذیری خود و دیگران از تلویزیون داریم. یکی از نکات مهم دربارۀ این ادراکات، این است که ما میزان تأثیرپذیری خودمان از تلویزیون را با میزان تأثیرپذیری دیگران از آن مقایسه میکنیم و در چنین ...
بیشتر
تلویزیون، در جهان امروز، بر نگرش، گرایش و رفتارهای انسانها تأثیری غیرقابلانکار دارد. بهعلاوه، همۀ ما، باورها و ادراکاتی دربارۀ میزان تأثیرپذیری خود و دیگران از تلویزیون داریم. یکی از نکات مهم دربارۀ این ادراکات، این است که ما میزان تأثیرپذیری خودمان از تلویزیون را با میزان تأثیرپذیری دیگران از آن مقایسه میکنیم و در چنین مقایسهای، معمولاً دیگران را بیش از خود، تحتتأثیر رسانهها میپنداریم. هدف این تحقیق، بررسی میزان اثر سومشخص، از منظر والدین دانشآموزان تهرانی، دربارۀ برنامههای سیما است. در این تحقیق که به روش پیمایشی و با نمونهگیری خوشهای از والدین دانشآموزان ساکن دو منطقۀ تهران (386نفر) انجام شد، این نتایج به دست آمد: نخست، اثر سومشخص در جامعۀ آماری شهر تهران رخ میدهد و تفاوتهای موجود بین این شهر و جوامع غربی، مانع پیدایش این اثر نیستند (اگرچه تفاوتهایی در اندازۀ اثر وجود دارد)؛ دوم، نحوۀ تأثیرپذیری از محتوا (مطلوبیت/ نامطلوبیت) بر پیدایش و اندازۀ اثر سومشخص، اثرگذار است؛ سوم اینکه با افزایش فاصلۀ اجتماعیِ ادراکشده بین خود و دیگری، اندازۀ اثر سومشخص نیز افزایش مییابد؛ نکتۀ چهارم اینکه، بین سوگیری خوشبینانه و اثر سومشخص، رابطهای معنادار برقرار نیست و پنجم اینکه، بین تمایلات رفتاری برای محدود کردن دسترسی به رسانه و اندازۀ اثر سومشخص ادراکی، رابطهای معنادار با قدرت متوسط برقرار است.
امیدعلی مسعودی
چکیده
تبلیغات بازرگانی ،همچون تبلیغات سیاسی ومردمی، حوزه ای تخصصی است که پیش ازانجام هرتبلیغی نیازمند تحقیق علمی است که باتحقیقات غیرعلمی که درروش های غیرعلمی بکارمی رود، متفاوت و متنوع تراست.هدف این تحقیق شناخت انواع تحقیق کاربردی درحوزه تبلیغات بازرگانی است ، با توجه به تحولات روزافزون فناوری های اطلاعاتی وارتباطی وپیدایش رسانه های ...
بیشتر
تبلیغات بازرگانی ،همچون تبلیغات سیاسی ومردمی، حوزه ای تخصصی است که پیش ازانجام هرتبلیغی نیازمند تحقیق علمی است که باتحقیقات غیرعلمی که درروش های غیرعلمی بکارمی رود، متفاوت و متنوع تراست.هدف این تحقیق شناخت انواع تحقیق کاربردی درحوزه تبلیغات بازرگانی است ، با توجه به تحولات روزافزون فناوری های اطلاعاتی وارتباطی وپیدایش رسانه های جدید، این تحقیق می تواندمحققان را دردستیابی به نتایج معتبر وقابل اتکا یاری رساند.دراین مقاله نویسنده با استفاده از مدل ارتباطی هارولدلاسول وبا روش تحقیق کتابخانه ای به تبیین انواع تحقیق درتبلیغات بازرگانی پرداخته وباتاکید برشناخت صاحبان رسانه وآژانس های تبلیغاتی به عنوان عاملان پخش محتوای تبلیغ،محتوای پیام،شناخت رسانه وتاثیر تبلیغ برمخاطبان،روش های تحقیق رادردوروش کلی تحقیق کیفی وکمی برشمرده است وضمن نقد روش های فعلی نشان می دهد که در تحقیقات تبلیغات بازرگانی، روش های کیفی می تواند مورداستفاده محققان قرارگیرد.علاوه براین با ترکیب دوروش کمی وکیفی امکانات تازه ای درکاربردروش های تحقیق حاصل می شود.همچنین، شیوه های جدید تحقیق دررسانه های جدید وفضای مجازی مانند نتنوگرافی می تواندبه افزایش کیفیت تحقیقات واثرگذاری بیشتر تبلیغات بازرگانی برمخاطبان تبلیغ بیانجامد.
محمدرضا آزادی نژاد؛ سروناز تربتی؛ لیلا نیرومند؛ امیدعلی مسعودی
چکیده
این مقاله درصدد «تحلیل گفتمان انتقادی پیامهای فرهنگی و سیاسی شهرداری تهران» است که از سال 1385 تا 1395 خورشیدی بر روی بیلبوردهای شهری انتشار یافتهاند. هدف کلی شناخت این گفتمان است، بنابراین، فرایند مطالعة کیفی آن بر اساس روش تحلیل گفتمان لاکلا و موفه انجام یافت. شناخت دالهای مرکزی، شناور و وقتهای مفصلبندیشده شهرداری ...
بیشتر
این مقاله درصدد «تحلیل گفتمان انتقادی پیامهای فرهنگی و سیاسی شهرداری تهران» است که از سال 1385 تا 1395 خورشیدی بر روی بیلبوردهای شهری انتشار یافتهاند. هدف کلی شناخت این گفتمان است، بنابراین، فرایند مطالعة کیفی آن بر اساس روش تحلیل گفتمان لاکلا و موفه انجام یافت. شناخت دالهای مرکزی، شناور و وقتهای مفصلبندیشده شهرداری تهران که برای به حاشیهراندن و غیریتسازی مؤلفههای گفتمانی رقیب بکار برده است بهعنوان پرسشها و اهداف این تحقیقاند. محقق با انتخاب هدفمند تعداد 25 نمونه طرح گرافیکی از میان جامعة آماری و نیز تحلیل جداگانة هر یک از آنها، به اشباع نظری رسید. روش تحقیق، بر اساس روش کیفی تحلیل گفتمان منطبق بر رویکرد پساساختارگرایی لاکلا و موفه است. نتایج و برونداد این پژوهش بیانگر آن است که؛ دال مرکزی «ولایتمداری» در محور و کانون گفتمان این نهاد قرار گرفته است. دالهای شناور «مدیریت جهادی»، «روحانیت» و «غربستیزی»، با پیوند به پیرامون و حول کانون مرکزی، مفصلبندی گفتمان شهرداری تهران با خاستگاه گفتمان «اصولگرایی» را، تشکیل دادهاند. همچنین از طریق برجستهسازی مؤلفههای گفتمان خودی و به حاشیهراندن دالهای مفصلبندی رقیب، از لایههای پنهان این پیامها قابلفهم است که هدف پنهان آن، هژمونی فرهنگی و ایدئولوژی گفتمان اصولگرایی و نیز دستیابی به قدرت سیاسی شهردار تهران است.