تحلیل شخصیت ضدقهرمان در سریال تلویزیونی «ملکاوان» (براساس نظریه عقده حقارت آدلر)

مرضیه غفاری؛ محمود ترابی اقدم؛ پروانه قدسی

دوره 17، شماره 47 ، مهر 1402، ، صفحه 131-160

https://doi.org/10.22085/javm.2023.401897.2079

چکیده
  واکاوی ابعاد شخصیت‌های سریال‌های تلویزیونی از منظر روان‌شناسی، در شناخت عمیق‌تر این شخصیت‌ها و افزایش تأثیرگذاری تولیدات این رسانه مؤثر است. یکی از نظریه‌های کارآمد در این خصوص، عقده حقارت آدلر است. بنابراین، تبیین عوامل بروز و پیامدهای عقده حقارت در شخصیت ضدقهرمان سریال «مُلکاوان» و سازوکار جبران آن، هدف این مقاله است. ...  بیشتر

تحول برتری‌طلبی در بازنمایی روابط «سیاه» و «سفید» در هالیوود (مطالعه موردی فیلم‌های «تولد یک ملت»، «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید» و «هشت نفرت‌انگیز»)

محمود ترابی اقدم؛ علی‌اصغر فهیمی‌فر

دوره 14، شماره 33 ، خرداد 1399، ، صفحه 89-114

https://doi.org/10.22085/javm.2020.208879.1442

چکیده
  سیاه‌پوستان نه‌تنها در جامعة امریکا، بلکه در هالیوود نیز اقلیت نژادی محسوب می‌شوند. چگونگی و چرایی تغییرات روابط سیاه و سفید در این نظام رسانه‌ای با تمرکز بر عنصر برتری‌جویی، مسئلۀ این مقاله است. بدین‌منظور سه فیلم نژادمحور تولد یک ملت (1915)، حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید (1967) و هشت نفرت‌انگیز (2015) به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. برای ...  بیشتر