مجید سعادتی؛ اکبر نصراللهی؛ اسماعیل سعدی پور؛ سید علی رحمان زاده
چکیده
یکی از عرصه های نوظهور فعالیت رسانه های خبری جریان اصلی، حضور در زیستبوم جدید رسانه ای یعنی شبکه های اجتماعی مجازی است. خبرگزاری صداوسیما نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای رقابت با سازمانهای خبری رقیب ملزم به حضور و فعالیت مطلوب در این زیستبوم است. در این پژوهش بر آنیم تا مؤلفههای مؤثر بر فعالیت خبرگزاری صداوسیما ...
بیشتر
یکی از عرصه های نوظهور فعالیت رسانه های خبری جریان اصلی، حضور در زیستبوم جدید رسانه ای یعنی شبکه های اجتماعی مجازی است. خبرگزاری صداوسیما نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای رقابت با سازمانهای خبری رقیب ملزم به حضور و فعالیت مطلوب در این زیستبوم است. در این پژوهش بر آنیم تا مؤلفههای مؤثر بر فعالیت خبرگزاری صداوسیما در شبکه های اجتماعی را شناسایی کنیم. برای رسیدن به این مهم با استفاده از روش دلفی و بهره مندی از آرای 22 نفر از صاحبنظران که بهصورت هدفمند انتخاب شدند در سه راند متغیرهای مؤثر در فعالیت خبرگزاری صداوسیما شناسایی شدند. تأسیس تحریریه ویژه، اتخاذ سیاست های حمایتی، بازیگری فعال، ترویج متقابل، درج تیک آبی، سئو کردن صفحات، تجاری کردن اکانت، گزارشگری منبع باز، استفاده از قالبهای کاربرپسند، زمانشناسی انتشار خبرها، رفع محدودیتهای زمانی و مکانی، توجه به پرسونای کاربران و هشتگ گذاری مناسب برخی از مهمترین متغیرهای مورد اجماع کارشناسان بود که در قالب چهار مقوله؛ تولید (11 گویه)، توزیع و انتشار (9 گویه)، جذب و مشارکت (23 گویه) و سیاستگذاری و مدیریت (6 گویه) تفکیک شدند. بر این اساس متغیرهای دو حوزۀ تولید و مشارکت کاربران بیشترین فراوانی و توافق را بر اساس آرای صاحبنظران داشتند؛ بنابراین به نظر میرسد توجه به این متغیرها برای فعالیت مطلوب خبرگزاری صداوسیما در زیستبوم جدید رسانه ای راهگشا باشد.