علیرضا دباغ؛ سیدوحید عقیلی؛ سیدمحمد دادگران
چکیده
رسانهها و فرهنگ به هم پیوسته هستند و زمانی که این پیوند به کنشی اجتماعی منجر شود، اهمیت دوچندانی مییابد. این پژوهش با رویکردی فرهنگی و ارتباطاتی با هدف بررسی کارکردهای اینستاگرام در تشکیل مشارکت اجتماعی در زلزلۀ کرمانشاه انجام گرفته است. برای این منظور همۀ پستهای صفحات اینستاگرام سه سلبریتی متمایز فرهنگی، ورزشی و سیاسی فعال ...
بیشتر
رسانهها و فرهنگ به هم پیوسته هستند و زمانی که این پیوند به کنشی اجتماعی منجر شود، اهمیت دوچندانی مییابد. این پژوهش با رویکردی فرهنگی و ارتباطاتی با هدف بررسی کارکردهای اینستاگرام در تشکیل مشارکت اجتماعی در زلزلۀ کرمانشاه انجام گرفته است. برای این منظور همۀ پستهای صفحات اینستاگرام سه سلبریتی متمایز فرهنگی، ورزشی و سیاسی فعال در کمکرسانی به زلزلهزدگان کرمانشاه در بازۀ زمانی 24 آبان 1396 تا اول فروردین 1397 به همراه کامنتهای کاربران این صفحات به روش «تحلیل محتوا» مورد مطالعه قرارگرفته و دادهها با استفاده از نرمافزار اسپیاساس پردازش و برای بررسی فرضیه از آزمون کایاسکوئر و ضریب وی-کرامر، استفاده شده است. مبانی نظری این مقاله بر چارچوب نظریۀ «جامعۀ شبکهای»، «مشارکت آنلاین» و «مشارکت دموکراتیک رسانهها» استوار شده است. این تحقیق بر اساس شاخص های مختلف فرهنگی نظیر زبان، ادبیات و لحن کاربران، نشان میدهد سلبریتیها از ظرفیت نوشته و عکس، بیشتر از فیلم و ایموجی در برقراری ارتباط با مخاطبان استفاده کرده و کاربران نیز در تعامل با ایشان بیشتر از زبان محاوره و لحن مؤدبانه استفاده کردهاند. در نتیجه اینستاگرام بهعنوان رسانهای جدید نزد ایرانیان، کارکردهای مهمی در تشکیل مشارکت اجتماعی و پیوند فرهنگی دارد، که با زمینههای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی (کانتکست) در ارتباط است.