احمد سفلایی؛ رضا سربخش
چکیده
پرمخاطبترین اثر مرتضی مطهری، مجموعهکتب «داستان راستان» است. داستان این کتابها با استناد به احادیث و روایتهای اسلامی، با زبانی ساده در قالب روایتی جذاب بازنویسی شده و توانسته مفاهیم موجود در دین اسلام را به مخاطبان- خصوصاً کودکان و نوجوانان- بهخوبی معرفی کند. باتوجهبه اهمیت این مجموعه در بین کتب اسلامی، هدف این پژوهش، ...
بیشتر
پرمخاطبترین اثر مرتضی مطهری، مجموعهکتب «داستان راستان» است. داستان این کتابها با استناد به احادیث و روایتهای اسلامی، با زبانی ساده در قالب روایتی جذاب بازنویسی شده و توانسته مفاهیم موجود در دین اسلام را به مخاطبان- خصوصاً کودکان و نوجوانان- بهخوبی معرفی کند. باتوجهبه اهمیت این مجموعه در بین کتب اسلامی، هدف این پژوهش، دستیابی به مؤلفههای اصلی دراماتیک مجموعهداستانهای این کتاب برای اقتباس در حوزۀ سینمای زنده و انیمیشن است. به این منظور، نگارندگان به روش توصیفی- تحلیلی، با گردآوری اطلاعات کتابخانهای و تحلیل کیفی یکی از داستانهای کتاب به نام «دعای مستجاب» براساس مؤلفههای ساختار درام ارسطویی، به تحقیق در این زمینه پرداختند. درام تراژدی از نظر ارسطو در نهایت باعث تزکیه میشود و هدف یک اثر هنری دینی همچون «داستان راستان» به عقیدۀ مطهری نیز این است که خواننده دربارۀ آن فکر کند و از فکر خود چیزی بر آن بیفزاید و این امر در نهایت، منجر به یک عمل شود. یافتههای پژوهش حاکی از آن اسـت کـه کتاب «داستان راستان» با بهرهگیری از الگوی موفق دراماتیک ارسطویی و ویژگیهای بارزی همچون کشمکش، زبـان و لحـن، اوج، زمـان و مکـان، گرهافکنی، تعلیـق، شخصیتهای کنشگر و ... امکان هرگونـه اقتبـاس و برداشـت تازه را بـرای نگارش فیلمنامۀ انیمیشن و دیگرگونههای نمایشی برای نویسندگان فراهم میآورد؛ ظرفیتی که باید موردتوجه بیشتر هنرمندان قرار بگیرد تا این روایتهای جذاب اسلامی، در قالب تصویری، برای مخاطبین تلویزیون به بهترین نحو اثرگذار باشند.
احمد سفلایی؛ سهیل خالقی؛ رضا سربخش
چکیده
شخصیتپردازی در گونۀ فانتزی تمام خصوصیتهای شخصیتپردازی در روایتهای رئالیستی را داراست، شخصیتها در فانتزی همانند دیگر گونهها دارای پیشینه، محیط اولیه و حتی عناصری مانند وراثت و خصوصیات فیزیکی هستند؛ عواملی که اثری را به سمت فانتزی پیش میبرد، لزوماً جنبههای فیزیکی شخصیتها نیست. ذهنیات شخصیت اول یک روایت فانتزی معمولاً ...
بیشتر
شخصیتپردازی در گونۀ فانتزی تمام خصوصیتهای شخصیتپردازی در روایتهای رئالیستی را داراست، شخصیتها در فانتزی همانند دیگر گونهها دارای پیشینه، محیط اولیه و حتی عناصری مانند وراثت و خصوصیات فیزیکی هستند؛ عواملی که اثری را به سمت فانتزی پیش میبرد، لزوماً جنبههای فیزیکی شخصیتها نیست. ذهنیات شخصیت اول یک روایت فانتزی معمولاً مهمترین نقش را در شکل گرفتن شخصیت و حتی فانتزی ایفاء میکند. در داستانهای کلاسیک فانتزی مربوط به اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم چه در سینما و چه در ادبیات شاهد این هستیم که شخصیت با دغدغهای از پیش شکلگرفته خود را به ورطۀ ناشناختهها سوق میدهد که این امر روانشناختی در قیاس با فانتزی اسطورهای در قرنهای گذشته بسیار متفاوت است. هدف شخصیت در فانتزی مدرن غربی رسیدن به وجود درونی خود است و فانتزی صرفاً مانند یک مرشد نقش گذرگاهی میان خیال و واقعیت را برای شخصیت ایفاء میکند تا شخصیت از این گذرگاه عبور کند. حال سؤال مطرح شده این است که شخصیتهای فانتزی چه تأثیری در روند شکلگیری شخصیتهای انیمیشن دارند. این پژوهش با هدف شناخت خصوصیات و چگونگی طراحی شخصیت در دنیای فانتزی و با روش تحقیقِ مبتنی بر تحلیل روایت صورت پذیرفته است که از این طریق به چگونگی شخصیتپردازی در دو انیمیشن سریالی به نام آریو قهرمان کوچک (محصول کشور ایران) و آن سوی دیوار باغ (محصول کشور امریکا) پرداخته میشود و عناصری که سازندۀ یک شخصیت است در این دو سریال فانتزی موردبررسی قرار میگیرد.