حسین زارعی عظیمیان؛ سیاوش صلواتیان؛ سمیه لبافی
چکیده
یکی از مهمترین مواردی که میتواند منجر به مزیت رقابتی سازمان صداوسیما در محیط پرتلاطم سازمانهای رسانهای شود، تدوین و اجرای راهبرد یا همان مدیریت راهبردی است. شناسایی ریسکهای راهبردی و تمهید اقداماتی برای آنها میتواند منجر به افزایش احتمال موفقیت مدیریت راهبردی در سازمان صداوسیما شود و قدرت رقابتپذیری این سازمان را در ...
بیشتر
یکی از مهمترین مواردی که میتواند منجر به مزیت رقابتی سازمان صداوسیما در محیط پرتلاطم سازمانهای رسانهای شود، تدوین و اجرای راهبرد یا همان مدیریت راهبردی است. شناسایی ریسکهای راهبردی و تمهید اقداماتی برای آنها میتواند منجر به افزایش احتمال موفقیت مدیریت راهبردی در سازمان صداوسیما شود و قدرت رقابتپذیری این سازمان را در سپهر رسانهای کشور و جهان افزایش دهد. هدف این پژوهش شناسایی و ارائه الگوی ریسکهای راهبردی در سازمان صداوسیما میباشد. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، از روش نظریه زمینهای (GT) استفاده شده است. دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق مصاحبۀ عمیق با چهارده نفر از خبرگان به دست آمد؛ این افراد بهصورت هدفمند از بین معاونین، مشاوران، مدیران و کارشناسان سازمان صداوسیما که پست سازمانی و یا وظایف آنها به مقوله راهبرد مربوط میشود و نیز اساتید دانشگاهی که آشنا به مقوله ریسک و راهبرد هستند، انتخاب شدهاند. دادهها در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی با استفاده از نرمافزار اطلستی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر این اساس 115 مفهوم در قالب هفت ریسک شامل ریسکهای ساختاری، ریسکهای دانشی، ریسکهای تولید، ریسکهای مدیریتی، ریسکهای فنی و فناوری، ریسکهای مالی و ریسکهای منابع انسانی شناسایی و دستهبندی شدند.