فاطمه شکاری؛ جهاندار امیری؛ هادی البرزی دعوتی
چکیده
یکی از مهمترین و اصلیترین بخشهای تولیدی رسانه ملی بعنوان بزرگترین، تأثیرگذارترین و فراگیرترین نهاد فرهنگساز و جریانساز در جامعه ایران، بخش تولید است که نقش بسیار مهمی در اطلاعرسانی و جریانسازی بعهده دارد. با وجود مشکلات فراوان در جامعه، رسانههای بیگانه نیز با ترویج بیاعتمادی و بهتصویرکشیدن نمایی تیرهوتار از ...
بیشتر
یکی از مهمترین و اصلیترین بخشهای تولیدی رسانه ملی بعنوان بزرگترین، تأثیرگذارترین و فراگیرترین نهاد فرهنگساز و جریانساز در جامعه ایران، بخش تولید است که نقش بسیار مهمی در اطلاعرسانی و جریانسازی بعهده دارد. با وجود مشکلات فراوان در جامعه، رسانههای بیگانه نیز با ترویج بیاعتمادی و بهتصویرکشیدن نمایی تیرهوتار از آیندۀ کشور، درصدد گسترش یأس و ناامیدی هستند. با توجه به این شرایط، نقش رسانه ملی بطور عام و بخشهای خبری آن بطور خاص، در امیدآفرینی بسیار موثر و حتی تعیینکننده است. این پژوهش با هدف دستیابی به شاخصههای محتوایی و ساختاری خبر امیدآفرین در رسانۀ ملی با روش کیفی فراترکیب انجام شده است. در این تحقیق با بررسی تحقیقات پیشین در زمینۀ امیدآفرینی از طریق رسانهها، 41 کد باز، 13 کد محوری (مفهوم) و 11 مقوله حاصل شد. مهمترین مقولههای حاصل این تحقیق عبارتند از: سیاستگذاری خبری مناسب در پرداختن به موضوعات دیگر کشورها، استفاده از تاکتیکها و تکنیکهای پوشش خبری، خنثیسازی اقدامات ناامیدکننده رسانههای معاند، دادن وعدههای تحققآمیز به مردم، سیاستگذاری مناسب در پرداخت به اخبار مثبت و منفی، بازنمایی چشمانداز روشن نسبت به آینده و برآیند امیدآفرین بخشهای خبری.
محمد حسین ساعی؛ محمدحسین آزادی؛ هادی البرزی دعوتی
چکیده
رسانه های اجتماعی، پلتفرمی برای کاربرانشان فراهم کرده اند که کاربران از طریق آنها می توانند در سریع ترین زمان با کاربران دیگر ارتباط و نظام پیام رسانی مؤثری برقرار کنند؛ ظهور این نوع پلتفرم ها در جامعه شبکه ای امروز، بهطور تقریبی همة عرصه های زیست اجتماعی ازجمله فرایندهای حرفه ای و سازمانی تولید خبر بهمثابه ...
بیشتر
رسانه های اجتماعی، پلتفرمی برای کاربرانشان فراهم کرده اند که کاربران از طریق آنها می توانند در سریع ترین زمان با کاربران دیگر ارتباط و نظام پیام رسانی مؤثری برقرار کنند؛ ظهور این نوع پلتفرم ها در جامعه شبکه ای امروز، بهطور تقریبی همة عرصه های زیست اجتماعی ازجمله فرایندهای حرفه ای و سازمانی تولید خبر بهمثابه یکی از ارکان موجده و مبقیه جوامع و حکومت های مدرن را به چالش کشیده است؛ اگر خبرهای منتشرشده در فضای این رسانه های اجتماعی جعلی باشند، کاربران بهوسیله این خبرها فریفته می شوند و احتمال می رود که تصمیمات اجتماعی شان نامتعارف شود، چنانچه در عصر پساحقیقت، کاربران، بررسی های واقعی و تجزیهوتحلیل اطلاعات دریافتی را کنار گذاشته و تقریباً بیچونوچرا مقهور انواع اطلاعات مخرب می شوند. در این دوران جدید، شناخت کامل ابعاد، اهداف و پیامدهای خبر جعلی که پدیدهای نوظهور و آسیب زاست برای مقابله با ابعاد ویرانگر آن ضروری به نظر می رسد. در این مقاله با بررسی جامع منابع علمی موجود و انجام مصاحبه عمیق، چهار مضمون سازمان یافته «تفاوت خبر جعلی با خبر»، «تشابه خبر جعلی با خبر»، «اهداف» و «پیامدهای» خبر جعلی را با کمک روش تحلیل مضمون ارائه دادیم. از اینرو خبر جعلی در مؤلفه هایی چون قالب خبری و سازمانی و حرفه ای بودن مشابه و در مؤلفه هایی چون تولید بر بستر رسانه های غیررسمی متمایز از خبر واقعی است. خبر جعلی با اهدافی چون تشکیل جنگ روانی و تأمین منافع مالی، سیاسی و ایدئولوژیک تولیدکنندگان منتشر می شود. خبر جعلی پیامدهایی نظیر مخاطره انداختن امنیت ملی و روان عمومی جامعه و بالابردن احتمال تصمیمگیری مبتنی بر اطلاعات غلط را در پی دارد.