محمدرضا حسنایی؛ معصومه موگویی
چکیده
یادگیری مهارتهای زندگی و چگونگی مقابله با مسائل و رویدادهای مختلف، نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت انسانها برعهده دارد. این تواناییها که مهارتهای هوش هیجانی نام گرفتهاند، میتوانند در بهبود ارتباطات اجتماعی و کیفیت زندگی افراد نقش بسزایی داشته باشند. امروزه رسانههای جمعی ازجمله تلویزیون، ابزار آموزشی مناسبی در جهت افزایش ...
بیشتر
یادگیری مهارتهای زندگی و چگونگی مقابله با مسائل و رویدادهای مختلف، نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت انسانها برعهده دارد. این تواناییها که مهارتهای هوش هیجانی نام گرفتهاند، میتوانند در بهبود ارتباطات اجتماعی و کیفیت زندگی افراد نقش بسزایی داشته باشند. امروزه رسانههای جمعی ازجمله تلویزیون، ابزار آموزشی مناسبی در جهت افزایش آگاهی کودکان به حساب میآیند که علاوهبر آموزشهای گوناگون، میتوانند کودکان را تحت تأثیر اطلاعات و مفاهیم ضمنی خود قرار دهند. در این مقاله تأثیر انیمیشن دورای جستوجوگر از جهت آموزشهای غیرمستقیم و نمایش مهارتهای هوش هیجانی، مورد مطالعه قرار میگیرند. بههمین منظور هشت قسمت از این مجموعه انیمیشنی با تکیه بر نظریة یادگیری مشاهدهای آلبرت بندورا و براساس مؤلفههای مدل هوش هیجانی بار ـ آن، بررسی و تحلیل میگردد. نتایج مقاله حاکی از آن است که این مجموعة انیمیشنی دربرگیرندة بازنماییهای مختلفی از مؤلفههای هوش هیجانی است که میتواند در بهبود این مهارتها در کودکان پیشدبستانی مؤثر واقع شود. با توجه به سالهای طولانی پخش این مجموعه و مخاطبان بسیاری که در سطح جهان دارد، به نظر میرسد که بررسی و مطالعة این انیمیشنها در بستر هوش هیجانی، میتواند اطلاعات مفیدی را در جهت ساخت مجموعههای موفق مشابه در کشور خودمان به دست دهد.