ویدا همراز؛ سهیلا رمیم
چکیده
امروزه رسانهها بنا بر نیاز مخاطب کارکردهای مختلف، بخشی از تولیدهای رسانهای در جهت آموزش موازی یا آموزش دائمی بکار گرفته شدهاند. پیام این رسانهها با کمک حواس مختلف درک میشود. اما این حواس در یادگیری انسان نقش مساوی و یکسان ندارند و همچنین هر انسانی شیوۀ یادگیری متفاوت دارد. این مقاله با توجه به نقش رسانههای شنیداری بهخصوص ...
بیشتر
امروزه رسانهها بنا بر نیاز مخاطب کارکردهای مختلف، بخشی از تولیدهای رسانهای در جهت آموزش موازی یا آموزش دائمی بکار گرفته شدهاند. پیام این رسانهها با کمک حواس مختلف درک میشود. اما این حواس در یادگیری انسان نقش مساوی و یکسان ندارند و همچنین هر انسانی شیوۀ یادگیری متفاوت دارد. این مقاله با توجه به نقش رسانههای شنیداری بهخصوص رادیو در آموزش غیررسمی و موازی میکوشد با تکیهبر سبکV.A.K (یادگیری دیداری، شنیداری، حرکتی) که بر نقش اساسی حس شنیداری در یادگیری تأکید خاص دارد، راهکارهای مناسب برای استفاده آموزشی از رادیو را به تهیهکنندگان برنامهها ارائه کند؛ زیرا در حال حاضر عدم وجود الگوی مشخص برای تهیهکنندگان رادیو در ایران در انتقال پیامهای آموزشی، آنها را تنها متکی به حدس و گمان و تشخیصهای تجربی و دوری از مبانی علمی تولید برنامههای آموزشی ساخته است. سؤال این پژوهش آن است که چگونه میتوان سبکهای حسی یادگیری شنیداری را در برنامههای آموزشی رادیویی استفاده نمود و توجه به آنچه دستاوردی برای برنامهسازان دارد؟ این پژوهش کیفی با شیوۀ اسنادی و مصاحبه عمیق با کارشناسان سه حوزۀ تخصصی تهیهکنندگان رادیو، فنّاوری آموزشی و روانشناسی یادگیری بوده است. نتایج پژوهش پیشرو نشان میدهد که تهیهکنندگان رادیو میتوانند با در نظر گرفتن عواملی چون تقویت حس مشارکت شنیداری و تحسین در شنونده، پرهیز از ازدحام صوتی، تأکیدات کلامی و کدگذاری صوتی، خلاصهگویی در توصیف و روش-های دیگر الگوی مناسبی برای تولید برنامههای آموزشی رادیویی داشته باشند.