علیرضا الوندی؛ حسن خجسته باقرزاده؛ سید علی رحمان زاده؛ سیدوحید عقیلی؛ حسن عابدینی
چکیده
اطلاع رسانی و انعکاس به موقع رویدادها ، حوادث و پوشش اخبار بحران برای رسانه ها خصوصا رسانه های خبری در عصر حاضر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و مخاطب، ناکارآمدی رسانه ، تاخیر و سکوت و بی خبری را با توجه به ورود رقبای قدرتمند و فراگیری چون شبکه های اجتماعی برنمی تابد. از آنجا که نیازافکارعمومی در دسترسی به اخبار بحرانها بیش از حالت ...
بیشتر
اطلاع رسانی و انعکاس به موقع رویدادها ، حوادث و پوشش اخبار بحران برای رسانه ها خصوصا رسانه های خبری در عصر حاضر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و مخاطب، ناکارآمدی رسانه ، تاخیر و سکوت و بی خبری را با توجه به ورود رقبای قدرتمند و فراگیری چون شبکه های اجتماعی برنمی تابد. از آنجا که نیازافکارعمومی در دسترسی به اخبار بحرانها بیش از حالت عادی است پوشش نامناسب آن محل انتقاد ، مناقشه و حتی شکل گیری بحران های بعدی است. سوال اصلی پزوهش این است که راهبرد و رویکرد صدا وسیما در پوشش اخبار بحران چگونه است که انتقادات در نحوه اطلاع رسانی افزایش یافته و در هر بحران تکرار می گردد و نیز مهمترین عوامل تاثیرگذار بر این روند کدامند؟ در تحقیق حاضر با بکارگیری روش داده بنیاد انتقادات کارشناسان، مسئولان و اهالی رسانه مطالعه گردیدو پس کدگذاری سه مرحلهای مطابق روش اشتراوس و کوربین (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) ، سه عامل تاثیرگذار عوامل درونی رسانه ، عوامل بیرون از رسانه و ناهماهنگی رسانه با محیط پیرامون شناسایی گردید و مشخص شد که نقش عوامل درونی رسانه در اختلال در پوشش اخبار بحران بیشتر از سایر عوامل است و راهبرد اصلی صدا وسیما ، انفعالی بوده است. در نهایت در کلیه عوامل در قالب مدل پارادایمی تفسیر گردید.
مهدی علی شریفی؛ نوروز هاشم زهی؛ سید علی رحمان زاده؛ سید وحید عقیلی
چکیده
یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر سودآوری و موفقیت سازمانها و رسانههای اجتماعی، توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. این پژوهش که ﺑﻪ ﺗﺮﺳﻴﻢ مدلی برای عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران میپردازد، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، از سه بخش تشکیل شده: بخش اول- "شناسایی شاخصها"(در این ...
بیشتر
یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر سودآوری و موفقیت سازمانها و رسانههای اجتماعی، توجه به بازاریابی اجتماعی و عوامل آن است. این پژوهش که ﺑﻪ ﺗﺮﺳﻴﻢ مدلی برای عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیمای ایران میپردازد، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، از سه بخش تشکیل شده: بخش اول- "شناسایی شاخصها"(در این بخش به بررسی و کدگذاری دادههای مصاحبهها پرداخته میشود) بخش دوم- "صحت سنجی"(در این بخش برای اعتباریابی دادهها از روش دلفی استفاده شدهاست) بخش سوم- "ارائه مدل"(این بخش از تحقیق به رتبهبندی، بررسی روابط و ارائه مدل به کمک معادلات ساختاری میپردازد) جامعه آماری این بخش، کارمندان و مدیران بخش بازاریابی سازمان صدا و سیما به تعداد 250 نفر و حجم نمونه با فرمول کوکران، 152 نفر محاسبه و دادههای مورد نظر از طریق پرسشنامه حضوری و با نمونهگیری تصادفی ساده، گردآوری شده است. بررسیها نشان میدهد که عوامل ششگانه زیر به ترتیب: عوامل مرتبط با مشتری با ضریب رگرسیون 878/0، مدیریتی با ضریب 777/0، زیرساختی با ضریب 712/0، محتوا با ضریب 681/0، رسانه با ضریب 675/0 و بازاریابی با ضریب 405/0، از اصلیترین عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صدا و سیما است. نتایج پژوهش معلوم می کند که در صدا و سیمای ایران لازم است نیازهای مشتری در مرکز توجه قرار گیرد.
مجید سعادتی؛ اکبر نصراللهی؛ اسماعیل سعدی پور؛ سید علی رحمان زاده
چکیده
یکی از عرصه های نوظهور فعالیت رسانه های خبری جریان اصلی، حضور در زیستبوم جدید رسانه ای یعنی شبکه های اجتماعی مجازی است. خبرگزاری صداوسیما نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای رقابت با سازمانهای خبری رقیب ملزم به حضور و فعالیت مطلوب در این زیستبوم است. در این پژوهش بر آنیم تا مؤلفههای مؤثر بر فعالیت خبرگزاری صداوسیما ...
بیشتر
یکی از عرصه های نوظهور فعالیت رسانه های خبری جریان اصلی، حضور در زیستبوم جدید رسانه ای یعنی شبکه های اجتماعی مجازی است. خبرگزاری صداوسیما نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای رقابت با سازمانهای خبری رقیب ملزم به حضور و فعالیت مطلوب در این زیستبوم است. در این پژوهش بر آنیم تا مؤلفههای مؤثر بر فعالیت خبرگزاری صداوسیما در شبکه های اجتماعی را شناسایی کنیم. برای رسیدن به این مهم با استفاده از روش دلفی و بهره مندی از آرای 22 نفر از صاحبنظران که بهصورت هدفمند انتخاب شدند در سه راند متغیرهای مؤثر در فعالیت خبرگزاری صداوسیما شناسایی شدند. تأسیس تحریریه ویژه، اتخاذ سیاست های حمایتی، بازیگری فعال، ترویج متقابل، درج تیک آبی، سئو کردن صفحات، تجاری کردن اکانت، گزارشگری منبع باز، استفاده از قالبهای کاربرپسند، زمانشناسی انتشار خبرها، رفع محدودیتهای زمانی و مکانی، توجه به پرسونای کاربران و هشتگ گذاری مناسب برخی از مهمترین متغیرهای مورد اجماع کارشناسان بود که در قالب چهار مقوله؛ تولید (11 گویه)، توزیع و انتشار (9 گویه)، جذب و مشارکت (23 گویه) و سیاستگذاری و مدیریت (6 گویه) تفکیک شدند. بر این اساس متغیرهای دو حوزۀ تولید و مشارکت کاربران بیشترین فراوانی و توافق را بر اساس آرای صاحبنظران داشتند؛ بنابراین به نظر میرسد توجه به این متغیرها برای فعالیت مطلوب خبرگزاری صداوسیما در زیستبوم جدید رسانه ای راهگشا باشد.
ثریا هاشمی؛ سید علی رحمان زاده؛ نوروز هاشم زهی
چکیده
با توجه به استفاده زیاد سالمندان از تلویزیون و افزایش جمعیت سالمندی در کشور، تلویزیون با ساخت و ارائه برنامههایی با محتوا و ساختار مناسب میتواند جامعه را برای داشتن سالمندی موفق و فعال آماده سازد. این پژوهش با هدف دستیابی به راهبردهایی مناسب در رسانه ملی برای سالمندی موفق و فعال انجام شده است. گردآوری اطلاعات با مصاحبه عمیق به ...
بیشتر
با توجه به استفاده زیاد سالمندان از تلویزیون و افزایش جمعیت سالمندی در کشور، تلویزیون با ساخت و ارائه برنامههایی با محتوا و ساختار مناسب میتواند جامعه را برای داشتن سالمندی موفق و فعال آماده سازد. این پژوهش با هدف دستیابی به راهبردهایی مناسب در رسانه ملی برای سالمندی موفق و فعال انجام شده است. گردآوری اطلاعات با مصاحبه عمیق به روش نمونهگیری گلوله برفی است. نمونه آماری منتخب، 36 تن از خبرگان، مشتمل بر مدیران رسانه ملی، استادان دانشگاه، پژوهشگران و کارشناسان و برنامه سازان رسانه ای و سالمندی و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات مدل سوات است. پژوهشگر با تجزیه و تحلیل یافتهها و با مقایسه نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی)، تهدیدها و فرصتها (عوامل خارجی)، به نتایجی دست یافت که با انجام و رعایت این نکات میتوان راهکارهای مؤثری در جهت اعمال راهبردهایی برای سالمندی موفق و فعال در رسانه ملی ارائه کرد. مهمترین نتایج عبارتاند از: لزوم آسیبشناسی جامع در برنامه های سالمندی تلویزیون، لزوم بازنگری در اهداف و ساختارهای برنامه های سالمندی تلویزیون، لزوم تشکیل شورای راهبردی سلامت و احیاء آن برای تهیه و تولید برنامه های خاص سالمندان و اجرای استراتژیهای مؤثر، لزوم بازنگری در ساختار نیروی انسانی شبکه های سیما، لزوم بهسازی در سیستمهای فناورانه و فنی سیما، لزوم تشکیل کمیتههای پژوهشی، تهیه محتوا و تهیه و تولید برنامه در زمینۀ سالمندی موفق و فعال، بررسی و تدوین محتوا برای سالمندان در شبکههای سیما، تعامل با سازمانها و نهاهای دولتی و غیردولتی و جذب مشارکت کننده.