احمدعلی سجادی صدر؛ مرتضی افشاری؛ مهدی پوررضائیان
چکیده
گرچه ظهور پیرنگهای مبتنی بر تکرار به دهۀ پنجاه در سینما باز میگردد، اما نامیکه امروزه با آن شناخته میشوند در دهۀ اول قرن حاضر توسط دیوید بردول پیشنهاد شده است: «پیرنگ انشعابی»، «دیوید بردول» روایتی را که در آن یک شخصیت در موقعیتی واحد دست به انتخابهای مختلف زده ـ و با سرنوشتهای متفاوتی روبه رو میشود ـ و روایت، ...
بیشتر
گرچه ظهور پیرنگهای مبتنی بر تکرار به دهۀ پنجاه در سینما باز میگردد، اما نامیکه امروزه با آن شناخته میشوند در دهۀ اول قرن حاضر توسط دیوید بردول پیشنهاد شده است: «پیرنگ انشعابی»، «دیوید بردول» روایتی را که در آن یک شخصیت در موقعیتی واحد دست به انتخابهای مختلف زده ـ و با سرنوشتهای متفاوتی روبه رو میشود ـ و روایت، نتایج حاصله از آن «انتخاب» را به نمایش میگذارد پیرنگ «انشعابی» مینامد. این نوع از پلات انواع و اشکال گوناگونی را دارا است. این مقاله تلاش میکند تا با بهرهگیری از روش «تحلیل روایت»، ضمن معرفی انواع پیرنگهای انشعابی و خصوصیات هر یک، نشان دهد که چنین پیرنگی نیز در قرآن وجود دارد گرچه پیرنگ انشعابی بکار رفته در قرآن کارکردی متفاوت از قرینه سینمایی خود یافته است. اگر در سینما این پیرنگ بکار گرفته میشود تا نشان دهد که شخصیت اصلی با چه امکانات و احتمالاتی روبه رو است در قرآن این پیرنگ جنبهها، ابعاد و ساحتهای مختلف یک موضوع و شخصیت را به تصویر میکشد.