سیدحسن آذری؛ محمدباقر سپهری
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، شناخت نحوۀ بازنمایی فرهنگ مردم در شبکههای استانی است که با مطالعۀ موردی یکی از برنامههای شاخص رادیو اردبیل، صورت گرفته است. بدینمنظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، 5 قسمت از برنامۀ عصرگاهی «سوزلر، صحبتلر» (سخنها، صحبتها) رادیو اردبیل، مقولهبندی و مفهومپردازی شده است. نتایج نشان ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، شناخت نحوۀ بازنمایی فرهنگ مردم در شبکههای استانی است که با مطالعۀ موردی یکی از برنامههای شاخص رادیو اردبیل، صورت گرفته است. بدینمنظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، 5 قسمت از برنامۀ عصرگاهی «سوزلر، صحبتلر» (سخنها، صحبتها) رادیو اردبیل، مقولهبندی و مفهومپردازی شده است. نتایج نشان میدهد که در این برنامه، عناصر مختلف فرهنگ مردم، هم بهعنوان میراث فرهنگی و هویت محلیِ جامعۀ هدف، برای مخاطبان محلی بازنمایی میشود و هم بهعنوان یک راهبرد خلاقانه برای نقد اجتماعی و اشاعۀ سبک زندگی مطلوب، مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. «اخلاق فردی و اجتماعی»، «احترام به طبیعت»، «عشق و مهرورزی» از مفاهیم غالب فرهنگ مردم هستند که در برنامه، بازنمایی شدهاند. از سوی دیگر، ناهنجاریهایی همچون: عدم شایستهسالاری، عدم دوراندیشی، تنگنظری، بیعدالتی، عدم مسئولیتپذیری و دوری از عقلانیت، از مواردی هستند که میتوان آنها را ذیل نقد اجتماعی بهواسطۀ فرهنگ مردم جای داد. به عبارت دیگر، در برنامۀ مطالعهشده، در قالب دیالوگی بین فرهنگ مردم و فرهنگ عمومی، هم ارزشها و هنجارهای موجود در فرهنگ مردم، بازنمایی شده است و هم با نقد ناهنجاریهای موجود در فرهنگ عمومی، جامعهپذیری و اشاعۀ سبک زندگی مطلوب، دنبال میشود. نتایج، نشان میدهند فرهنگ مردم دارای ظرفیتهایی گسترده است که شبکههای استانی، علاوه بر معرفی و اشاعۀ آنها به شیوههای خلاقانه و متنوع، میتوانند از این ظرفیتها برای نقادی، آموزش، سرگرم کردن مخاطبان و الگوسازی استفاده کنند.