کلثوم نامور؛ محسن باقری؛ سعید شاه حسینی
چکیده
گسترش روزافزون شبکههای تلویزیونی ماهوارهای و شبکههای اجتماعی فضای مجازی، شبکههای تلویزیونی سراسری و استانی رسانۀ ملی را با چالش جدی جذب و حفظ مخاطب مواجه کرده است. در این راستا لزوم توجه به تفاوتهای فردی و اجتماعی مخاطبان جهت جذب و جلب رضایت ایشان بهویژه در شبکههای استانی صداوسیما بیشازپیش احساس میشود. بر این ...
بیشتر
گسترش روزافزون شبکههای تلویزیونی ماهوارهای و شبکههای اجتماعی فضای مجازی، شبکههای تلویزیونی سراسری و استانی رسانۀ ملی را با چالش جدی جذب و حفظ مخاطب مواجه کرده است. در این راستا لزوم توجه به تفاوتهای فردی و اجتماعی مخاطبان جهت جذب و جلب رضایت ایشان بهویژه در شبکههای استانی صداوسیما بیشازپیش احساس میشود. بر این اساس این پژوهش باهدف شناخت رابطه بین ویژگیهای جامعهشناختی (سن، جنس، تحصیلات، وضعیت تأهل، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی) شهروندان ساروی و تماشای شبکه استانی مازندران انجام شده است. روش تحقیق پیمایش و جامعه آماری پژوهش افراد بالای 15 سال ساکن شهر ساری است که از این میان، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و پاسخهای آنان به پرسشنامه تحقیق، با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و آزمونهای آماری آنوا، ضریب اِتا و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش بیانگر وجود رابطۀ معکوس بین پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و تحصیلات پاسخگویان با میزان تماشای شبکه استانی و رابطه مستقیم بین سن و وضعیت تأهل پاسخگویان با میزان تماشای شبکه استانی است. همچنین با توجه به یافتهها بین جنسیت پاسخگویان و تماشای شبکه استانی مازندران رابطه معناداری وجود ندارد.