شیرین تبریزی؛ فائزه تقی پور؛ سعید شریفی؛ حمید دوازده امامی
چکیده
خلاقیت برخاسته از ظرفیت سرمایۀ اجتماعی، برای سازمانهای رسانهای فرصتهای قابل توجهی را فراهم آورده است. مدیریت خلاقیت به همین دلیل یکی از مسائل نیازمند بررسی در رسانههاست. این پژوهش با هدف شناسایی راهبردها و پیامدهای مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایۀ اجتماعی در صداوسیمای مرکز اصفهان و در چهارچوب سنت پژوهش کیفی با استفاده از تحلیل ...
بیشتر
خلاقیت برخاسته از ظرفیت سرمایۀ اجتماعی، برای سازمانهای رسانهای فرصتهای قابل توجهی را فراهم آورده است. مدیریت خلاقیت به همین دلیل یکی از مسائل نیازمند بررسی در رسانههاست. این پژوهش با هدف شناسایی راهبردها و پیامدهای مدیریت خلاقیت با رویکرد سرمایۀ اجتماعی در صداوسیمای مرکز اصفهان و در چهارچوب سنت پژوهش کیفی با استفاده از تحلیل مصاحبه انجام شده است. بر مبنای تکنیک اشباع نظری با 13 نفر از صاحبنظران حوزۀ موردمطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ملاکمحور، مصاحبۀ نیمهساختاریافته به عمل آمد. برای سنجش اعتبار دادهها از ممیزان بیرونی استفاده شد. تجزیهوتحلیل بهصورت استقرایی و با کدگذاری باز و محوری انجام گرفت و راهبردها با 21 مؤلفه در سه راهبرد کشف و جذب خلاقیت (سیاست جذب منابع خلاق و سیاست شناسایی و کشف)، توسعه و تقویت خلاقیت (کارآفرینمحوری و توانمندسازی منابع) و حمایت و بازآفرینی خلاقیت (حمایت از کسبوکار رسانه و حمایت فرا سازمانی) و پیامدهای آن شامل 22 مؤلفه در 4 دسته سرمایۀ اجتماعی (مسئولیت اجتماعی، اعتماد جامعهمحور و مشارکت داوطلبانه)، شهروند خلاق (شهروندی فعال و خلاقیت محلی)، طبقۀ خلاق (توسعۀ مشاغل خلاق، تنوعپذیری فرهنگی و قدرت خلاق) و منابع خلاق (توسعۀ منابع و محتوای خلاق) دستهبندی شدند. یافتهها نشان میدهند مدیریت در رسانه از طریق کشف، توسعه و حمایت از خلاقیت بر بستر مؤلفههای سرمایهساز اجتماعی به پرورش شهروند خلاق و بهرهمندی از منابع و طبقۀ خلاق میانجامد.