علی احمدی؛ سید محسن عسگرزاده؛ ریحانه مفیدی
چکیده
شیوع ویروس کووید 19 و ضرورت اطلاعرسانی دقیق دربارۀ شرایط بیماری و آگاهیبخشی به مردم، اهمیت رسانهها، بهویژه رسانههای جمعی را در مدیریت این بحران نوپدید بیش از پیش نشان داد. این مطالعه با هدف شناخت شیوۀ پوشش خبری شیوع کووید 19 در شبکۀ خبر صداوسیما و شبکۀ بیبیسی فارسی، به راهبردهای رسانههای خبری در مواجهه اولیه با این ...
بیشتر
شیوع ویروس کووید 19 و ضرورت اطلاعرسانی دقیق دربارۀ شرایط بیماری و آگاهیبخشی به مردم، اهمیت رسانهها، بهویژه رسانههای جمعی را در مدیریت این بحران نوپدید بیش از پیش نشان داد. این مطالعه با هدف شناخت شیوۀ پوشش خبری شیوع کووید 19 در شبکۀ خبر صداوسیما و شبکۀ بیبیسی فارسی، به راهبردهای رسانههای خبری در مواجهه اولیه با این بحران دنیاگیر پرداخته است. به این منظور با تکیه بر نظریههای برجستهسازی و چارچوبسازی، اخبار مرتبط با کرونا در دو بخش مهم خبری (ساعت ۱۳ شبکه خبر و ساعت ۱۸ شبکه بیبیسی فارسی) به روش طبقهبندی انتخاب و در بازۀ زمانی اول اسفند ماه ۱۳۹۸ تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس یافتههای پژوهش، شبکۀ خبر چهار راهبرد «آرامسازی جامعه»، «مطالبهگری»، «اطلاعرسانی» و «توجه به ارتباطات سلامت» را برای مواجهه اولیه با بحران کرونا مدنظر قرار داده است. در سوی دیگر، بیبیسی فارسی در پوشش خبری شیوع ویروس کرونا در ایران با تکیه بر راهبرد «اطلاعرسانی»، رویکرد «ابهام افکنی» و «اعتمادزدایی عمومی» درخصوص حاکمیت جمهوری اسلامی را در پیش گرفته است. «ایجاد تردید در صحت آمار روزانه اعلامی وزارت بهداشت ایران» و «القای ناتوانی در مدیریت» ازجمله مؤلفههای این اعتمادزدایی در مواجهه با بحران است. شبکۀ خبر علاوه بر انتشار آمار روزانه مبتلایان به کرونا، با پیگیری مطالبات مردمی و همچنین بهمنظور آرامسازی جامعه، به مسائل و مشکلات مرتبط با ویروس کرونا در حوزههای مختلف بهویژه حوزه اقتصادی پرداخته و بررسی مستمر مشکلات موجود و اقدامات انجامشده را در اولویت پوشش خبری خود قرار داده است.
فتحعلی تیرگرفاخری؛ علی جعفری؛ علی احمدی؛ امید جهانشاهی
چکیده
سرعت تحولات فناوریهای دیجیتال به حدی است که سازمانهای رسانهای مدام با شگفتی روبرو هستند و این رقابت در صنعت، رسانه را بسیار پیچیده ساخته است. ازاینرو مدیران رسانهها، برای روبرو شدن با تحولات، نیازمند داشتن تصویری از احتمالات پیشرو هستند تا بتوانند با اتخاذ تصمیمهای پیشدستانه از غافلگیری مصون بمانند. امروزه بدون ...
بیشتر
سرعت تحولات فناوریهای دیجیتال به حدی است که سازمانهای رسانهای مدام با شگفتی روبرو هستند و این رقابت در صنعت، رسانه را بسیار پیچیده ساخته است. ازاینرو مدیران رسانهها، برای روبرو شدن با تحولات، نیازمند داشتن تصویری از احتمالات پیشرو هستند تا بتوانند با اتخاذ تصمیمهای پیشدستانه از غافلگیری مصون بمانند. امروزه بدون سناریوها یا تصاویر روشنی از آیندههای ممکن، نمیتوان برنامهریزی کرد و گام نخست و اساسی برای توصیف سناریوها در روش سناریونویسی شوارتز، شناسایی عدم قطعیتهای کلیدی است. در این مقاله به شناسایی عوامل مؤثر بر آیندۀ شبکۀ خبر در افق ده ساله پرداختهایم. به این منظور با تکیه بر روش پژوهش دلفی و نمونهگیری هدفمند، از آرا و نظرات علمی 14 نفر از خبرگان این حوزه بر اساس اصل اشباع نظری استفاده شد. این عوامل بر اساس مدل «پِست» در چهار دستۀ: سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری طبقهبندی شدند که برخی از مهمترین عوامل عبارت بودند از: وضعیت نظام آموزشی خبرنگاران معاونت سیاسی صداوسیما (خلاق و چند مهارته)، الگوهای مصرف خبری شهروندان، میزان بودجه اختصاصیافته به شبکه خبر، میزان اعتماد سیاسی، مقررات نحوۀ اداره سازمان و میزان حرفهای بودن مدیریت شبکه خبر. دو عامل میزان حرفهایبودن مدیریت شبکه خبر و میزان اعتماد سیاسی، به عنوان عدم قطعیتهای کلیدی شناخته شدند.