دستور زبان تخیل ویتگنشتاین به‌مثابه روش در گسترش درام (با نگاهی به فیلم‌نامۀ «وقت دیگر، شاید»)

رامتین شهبازی؛ محمد عارف؛ مصطفی مختاباد امرئی

دوره 17، شماره 45 ، فروردین 1402، ، صفحه 112-85

https://doi.org/10.22085/javm.2023.354908.1958

چکیده
  در قرن بیستم، چرخش‌های مطالعات زبانی در حوزۀ فلسفۀ زبان، بر بسیاری از شاخه‌های دیگر فلسفه، همچون مطالعات تخیل در هنر نیز تأثیر گذاشت. لودویک ویتگنشتاین در جایگاه یکی از چهره‌های فلسفۀ زبان در قرن بیستم،کوشید فلسفۀ زبان را از حوزۀ نظریه برهاند و به روش نزدیک کند. بنابراین گزاره‌های او- به‌خصوص در دورۀ متأخر- راهی است برای شناختن ...  بیشتر

تحلیل نشانه-معناشناختی مکان و فضا در سریال‌های تلویزیونی (مطالعه موردی: سریال خانه سبز)

پویا رئیسی؛ مسعود نقاش زاده؛ رامتین شهبازی

دوره 16، شماره 42 ، تیر 1401، ، صفحه 163-188

https://doi.org/10.22085/javm.2020.237505.1553

چکیده
  امروزه بسیاری از سریال‌های تلویزیونی مکان‌محور، تنها دارای یک لوکیشن اصلی هستند. در برخی از آثار موفق این گونۀ نمایشی، به‌نظر می‌رسد عدم تنوع و تغییر مکان (لوکیشن)، نه تنها مانعی برای روایت‌پردازی و زایش امکانات‌ معنایی مرتبط با مکان نشده، بلکه فرصت‌های تازه‌ای را نیز فراهم آورده است. هدف مقاله حاضر، واکاوی جلوه‌های استحالۀ ...  بیشتر

از تصویر‏سازی ذهنی تا عینیت بخشی در جهان فیلم‌های پویانمایی بر اساس نظریه گیرایش مادی

فائزه دادگرآزاد؛ پیام زین العابدینی؛ رامتین شهبازی

دوره 15، شماره 37 ، خرداد 1400، ، صفحه 63-94

https://doi.org/10.22085/javm.2021.258743.1655

چکیده
  دکوپاژ را جدا از اصول شناخته­شده می­توان به‏منزله شیوۀ بیانی انحصاری میان کارگردان و اثر شناخت؛ به‌گونه­ای که فراتر از فن، وضعیتی را پیش از قواعد و چارچوب­های قراردادی میان کارگردان و روایت متنی ایجاد می‌کند. این پژوهش باهدفی بنیادین اجراشده و مسئله­ اصلی، بررسی عملکردی است که فرایند دکوپاژ از آن برای عینیت بخشیدن تخیلات ...  بیشتر

واکاوی فرایند نشانگی ابژه در توسعه درام مجموعه‌های تلویزیونی (مورد کاوی: مجموعه‌های خانۀ سبز و تئوری بیگ‌بنگ)

پویا رئیسی؛ مسعود نقاش‌زاده؛ رامتین شهبازی

دوره 14، شماره 33 ، خرداد 1399، ، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22085/javm.2020.209790.1447

چکیده
  پژوهش پیش‌رو به تحلیل فرایند نشانگی ابژه در مجموعه‌های تلویزیونی می‌پردازد و با هدف شناخت ظرفیت نشانه شدن ابژه‌ها و نقشی که در توسعۀ درام ایفاء می‌کنند؛ مجموعه‌های تلویزیونی خانۀ سبز و تئوری بیگ‌‌بنگ را مورد خوانش قرار می‌دهد. آثاری که بخش عمدۀ روایت‌پردازی در آنها مبتنی بر مکانی ثابت است و ساختارشان در طول قسمت‌ها، فصل‌ها ...  بیشتر