شعیب حسینی؛ محمدرضا احمدزاده
چکیده
برنامههای عروسکی گونۀ پرمخاطبی از برنامههای تلویزیونی هستند. از این برنامهها شخصیتهای عروسکی محبوبی ایجاد شدهاند که در ذهن بینندگان باقی ماندهاند و مخاطبان بسیاری از طیف کودک و بزرگسال به برخی از این عروسکها علاقهمند شدهاند. از این جمله میتوان عروسکهای کلاهقرمزی و جنابخان را نام برد. چگونگی ...
بیشتر
برنامههای عروسکی گونۀ پرمخاطبی از برنامههای تلویزیونی هستند. از این برنامهها شخصیتهای عروسکی محبوبی ایجاد شدهاند که در ذهن بینندگان باقی ماندهاند و مخاطبان بسیاری از طیف کودک و بزرگسال به برخی از این عروسکها علاقهمند شدهاند. از این جمله میتوان عروسکهای کلاهقرمزی و جنابخان را نام برد. چگونگی ایجاد این محبوبیت و عوامل مؤثر بر آن، سؤالی است که بر اساس آن، پژوهش حاضر شکل گرفته است. هدف از این پژوهش آن است که ضمن بررسی عوامل مختلف ایجاد محبوبیت برای عروسکهای تلویزیونی در بین مردم و بینندگان، میزان و اولویتبندی این عوامل در نگاه مخاطبان مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. روش این پژوهش شامل دو مرحله است. اول، پیمایش جهت نظرسنجی از مخاطبان درباره علل جذابیت عروسکها و سپس مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با افراد خبره و متخصص در این زمینه، در راستای بررسی علل و انگیزههای موجود در نظرات مردمی. لذا در ابتدا برای رسیدن به اهداف موردنظر، با توجه به میزان تداوم در تولید، پخش و ارتباط با مخاطبان در سالهای اخیر، دو عروسک کلاهقرمزی و جنابخان بهعنوان نمونۀ موردمطالعۀ این پژوهش انتخاب شدند. دادههای بهدستآمده نشان میدهند که عوامل متعددی از ویژگیهای فنی و هنری تا گروه تولید و شرایط پخش بر محبوبیت عروسک تلویزیونی اثرگذار میباشند اما اینگونه برداشت میشود که اکثر مردم محتوای برنامه عروسکی را نسبت به شکل و شمایل عروسک در اولویت قرار دادهاند و همچنین میتوان گفت که آنچه مردم میشنوند از اهمیت ویژهتری برخوردار است. درنتیجه، این اهمیت قابلتوجه که مردم برای صداپیشه و قصۀ مرتبط باشخصیت عروسکی قائل هستند میتواند برای سازندگان برنامههای تلویزیونی نقشۀ راهی باشد تا بتوانند در جذب مخاطب توفیق بیشتری حاصل نمایند.