علیرضا توحیدی؛ داود نعمتی انارکی؛ علی اکبر فرهنگی
چکیده
افزایش رقابت، تمایز، تکثیر رسانهها، همچنین بخشبندی فزاینده مخاطبان موجب نیاز به تغییر شیوه مدیریت جدول پخش تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بهکارگیری فناوری در مدیریت پخش، برنامهریزی، تصمیمگیری، تخصیص بهینه منابع مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی جهت دستیابی به اهداف و جذب مخاطبان شده است. هدف این پژوهش، ...
بیشتر
افزایش رقابت، تمایز، تکثیر رسانهها، همچنین بخشبندی فزاینده مخاطبان موجب نیاز به تغییر شیوه مدیریت جدول پخش تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بهکارگیری فناوری در مدیریت پخش، برنامهریزی، تصمیمگیری، تخصیص بهینه منابع مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی جهت دستیابی به اهداف و جذب مخاطبان شده است. هدف این پژوهش، چگونگی طراحی الگوی مدیریت هوشمند جدول پخش تلویزیون ایران، با اتکا به شناخت ابعاد، مؤلفهها و شاخصها است، روش تحقیق ترکیبی است، دادههای کیفی از مطالعه کتابخانه، اسنادی، مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان(نمونهگیری هدفمند) به دست آمدهاست. شیوه و مؤلفههای مدیریت هوشمند جدول پخش استخراج و الگوی اولیه پیشنهاد شده و تأیید الگو نهایی از دادههای کمّی پرسشنامه شیوه دلفی بهره بردهاست. مدیریت هوشمند از هوش مصنوعی، زمانبندی و برنامهریزی خودکار، سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری هوشمند جهت حل بهینه مسائل چندمعیاری و چندهدفی چینش جدول پخش تلویزیون ایران استفاده خواهد کرد. یادگیری ماشینی، الگوریتمهای با نظارت، یادگیری تقویتی و سامانه توصیهگر پالایش گروهی برای تنظیم دادهها، اطلاعات رسانه، در برنامهها و جدول پخش استفاده میشود. شاخصههای انتخاب و تناسب برنامههای مجاور، نحوه چینش، توالی، تکرار برنامه و بازخورد صریح، ضمنی و تجربی، برای مدیریت هوشمند جدول پخش بکار میرود. ابعاد الگوی مدیریت هوشمند جدول پخش تلویزیون ایران، شامل تنظیم هوشمند دادههای ورودی(مدیریت منابع)، برنامهریزی هوشمند(تصمیمگیری هوشمند) پیشبینی، تخصیص بهینه منابع و ارزیابی هوشمند در این پژوهش، شناسایی و معرفی شدهاند.
داود نعمتی انارکی؛ حمید ضیایی پرور؛ جعفر صادقی
چکیده
با ظهور جامعۀ اطلاعاتی تغییرات چشمگیری در مفاهیم و ساختارهای جامعه به وجود آمده است. انفجار اطلاعات ازیکطرف و پیشرفتهای فناوری ICT و پیدایش رسانههای نوین از طرف دیگر چالشهای جدیدی را در عرصۀ دستیابی، درک و استفاده اطلاعات، پیشروی فعالان عرصۀ خبر قرار داده است. لذا برنامهریزان خبر یک رسانه برای دستیابی به اطلاعات به توانایی ...
بیشتر
با ظهور جامعۀ اطلاعاتی تغییرات چشمگیری در مفاهیم و ساختارهای جامعه به وجود آمده است. انفجار اطلاعات ازیکطرف و پیشرفتهای فناوری ICT و پیدایش رسانههای نوین از طرف دیگر چالشهای جدیدی را در عرصۀ دستیابی، درک و استفاده اطلاعات، پیشروی فعالان عرصۀ خبر قرار داده است. لذا برنامهریزان خبر یک رسانه برای دستیابی به اطلاعات به توانایی ویژهای فراتر از سواد پایهای دانش خبر برای رقابت رسانهای و بقاء در جامعۀ اطلاعاتی نیازمندند که از آن بهعنوان «سواد اطلاعاتی» نام برده میشود. یکی از راههای ارتقای سطح سواد اطلاعاتی برنامهریزان خبر، آگاهی از وضعیت سواد اطلاعاتی ایشان است. این پژوهش به ترسیم وضعیت سواد اطلاعاتی دبیران خبر و خبرنگاران معاونت سیاسی خبر صداوسیما با تأکید بر هفت مؤلفه تشکیلدهنده آن بر اساس مدل پاساداس پرداخته و عوامل مؤثر در ارتقای این مهارت را واکاوی کرده است. این تحقیق به روش پیمایش انجامشده و جامعۀ آماری آن دبیران خبر و خبرنگاران شاغل در معاونت سیاسی در تهران هستند و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 101 نفر تعیین شد. یافتههای تحقیق نشان داد که: سواد اطلاعاتی دبیران خبر و خبرنگاران معاونت سیاسی صداوسیما فقط در مؤلفههای (تحلیل و ارزیابی اطلاعات، آگاهی پیرامون مسائل حقوقی، اخلاقی و استفاده اطلاعات) در سطح قابل قبولی قرار دارد؛ اما در مؤلفههای (تعریف نیاز اطلاعاتی، ادغام و یکپارچهسازی اطلاعات و جستجوی اطلاعات) در سطحی متوسط و همچنین در مؤلفههای (مهارتهای مدیریت و سازماندهی اطلاعات و استفادۀ مؤثر و تولید اطلاعات) در سطح پایینی قرار دارد و درمجموع، میانگین نمره سواد اطلاعاتی جامعۀ موردمطالعه 6/51 است که در میانه دامنه 0-100 قرار دارد. مطالعات همچنین نشان داد آموزش دورههای زبان انگلیسی و کاربری کامپیوتر (ICDL) رابطۀ مثبت معناداری با سطح سواد اطلاعاتی دارد.