محمد هادی همایون
چکیده
اصولاً آنچه یک جامعه و حکومت اسلامی را از غیر آن متمایز میسازد، برخورداری آن جامعه و حکومت از الگوهای اصیل برخاسته از تعالیم اسلامی در روابط و مناسبات فردی و اجتماعی است. در این راستا، تبلیغات تجاری که در جهان معاصر با گستره و نفوذی فوق العاده حیات اجتماعی انسان را در زیر سلطه خویش گرفته و تلاش میکند تا ارزشهای غربی را بر زندگی ...
بیشتر
اصولاً آنچه یک جامعه و حکومت اسلامی را از غیر آن متمایز میسازد، برخورداری آن جامعه و حکومت از الگوهای اصیل برخاسته از تعالیم اسلامی در روابط و مناسبات فردی و اجتماعی است. در این راستا، تبلیغات تجاری که در جهان معاصر با گستره و نفوذی فوق العاده حیات اجتماعی انسان را در زیر سلطه خویش گرفته و تلاش میکند تا ارزشهای غربی را بر زندگی بشر امروز تحمیل نماید، یکی از مسائلی است که بیشک در اندیشه اسلامی از تعریف و الگویی خاص برخوردار است.در این خصوص باید دقت نمود که با توجه به قدمت تاریخ خرید و فروش در میان انسانها، معرفی کالا و کسب آگاهی در خصوص ویژگیهای آن، یک نیاز طبیعی بشر بوده که از دیرباز به شکلی طبیعی ارضاء میشده است.در این مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی تلاش شده تا در مقابل الگوی معاصر غربی، الگوی اسلامی تبلیغات تجاری در شکل کلان و اولیه خود طراحی و ارائه گردد. در این الگو و در چرخشی کاملاً معنیدار و تعیینکننده، اصول یادشده جای خود را به چهار اصل "کرامت انسان"، "اخلاق و معنویات"، "آگاهیبخشی و تأثیر قلبی"، و "اقتصاد و پرهیز از اسراف" میدهند که ذیل دو هدف اصلی "رشد و تعالی فردی" و "اقامه قسط و عدل در جامعه انسانی" سامان مییابند.