سیدمهدی شریفی؛ ابوالفضل دانایی؛ سعید هوشیار
چکیده
صنایع خلاق با داشتن مدل اقتصاد رسانهای در فضای شبکه اجتماعی، دارای کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و پتانسیلهای تولید ثروت را در ابعاد مختلف دارند. هدف این پژوهش، طراحی مدل اقتصاد رسانهای صنایع خلاق در شبکههای اجتماعی با استفاده از رویکرد فراترکیب است. روش پژوهش بهصورت کیفی و با رویکرد فراترکیب انجام گرفته است. ...
بیشتر
صنایع خلاق با داشتن مدل اقتصاد رسانهای در فضای شبکه اجتماعی، دارای کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و پتانسیلهای تولید ثروت را در ابعاد مختلف دارند. هدف این پژوهش، طراحی مدل اقتصاد رسانهای صنایع خلاق در شبکههای اجتماعی با استفاده از رویکرد فراترکیب است. روش پژوهش بهصورت کیفی و با رویکرد فراترکیب انجام گرفته است. در این راستا، 221 پژوهش مرتبط با موضوع بهعنوان نمونة اولیه ارزیابی شدند که در پایگاههای علمی معتبر از سال 2010 تا 2020 قابلدسترسی بودند. پس از غربالگری مطالعات مرتبط، 18 مطالعه به روش نمونهگیری هدفمند بررسی و انتخاب شدند تا نتایج و یافتهها با استفاده از نرمافزار کیفی اطلستیآی با هم ترکیب و تحلیل شوند. نتایج بررسی باهدف سنتزپژوهی، با استفاده از روش کیفی گرانددتئوری (نظریه دادهبنیاد) نشان داد 167 کُد اولیه، 30 مفهوم محوری و 9 مقولة اصلی شامل مقولة محوری «اقتصاد رسانهای صنایع خلاق» بود که «اقتصادمحوری»، «دانشمحوری»و «هویتمحوری» بهعنوان عوامل علّی تأثیرگذار بر مقولة محوری،«اطلاعرسانی و آموزشمحوری» بهعنوان عوامل زمینهای (بسترها)، «خلاقیت و نوآوری» و «سیاستگذاری در شبکههای اجتماعی» بهعنوان راهبردها و «ایدهمحوری» بهعنوان عامل مداخلهگر منجر به پیامدهای «حکمرانی فرهنگی» و «اکوسیستم رسانهای» شناسایی شدند. پیشنهادها و توصیههای سیاستی پژوهش به برنامهریزی نظاممند در شیوة کسب درآمد با رویکرد اقتصادمحوری، تدوین برنامههای دانشمحور با هدف دانشاندوزی، تسهیم آن، هویتمحوری با دادن هویت به کاربران در حوزة صنایع خلاق، دادن اطلاعات و آموزشهای لازم به کاربران و عناصر سازمانی، با راهبرد نوآوری و خلاقیت و سیاستگذاری در عرصة شبکههای اجتماعی مرتبط است.