محمدرضا یاسین؛ حمیدرضا حسینی دانا؛ امید جهانشاهی؛ محسن شاکری نژاد
چکیده
سرعت تحولات و رشد روزافزون پلتفرمهای جدید و ابزارهای دیجیتال، وضعیت صنعت خبر را پیچیده کرده و درنتیجۀ، رقابت میان مؤسسات خبری نیز تشدید شده است. درواقع، امروزه شاهد جنگ رسانهای هستیم و در این میان، خبرگزاری صداوسیما با رسانههای معاند و وابسته به غرب در رقابتی جدی قرار دارد. هدف این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صداوسیما ...
بیشتر
سرعت تحولات و رشد روزافزون پلتفرمهای جدید و ابزارهای دیجیتال، وضعیت صنعت خبر را پیچیده کرده و درنتیجۀ، رقابت میان مؤسسات خبری نیز تشدید شده است. درواقع، امروزه شاهد جنگ رسانهای هستیم و در این میان، خبرگزاری صداوسیما با رسانههای معاند و وابسته به غرب در رقابتی جدی قرار دارد. هدف این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صداوسیما در افق 5 ساله است تا چهارچوبی را برای تفکر درمورد آینده داشته باشد و به کمک آن، بتواند تصمیمات مناسبی اتخاذ کند. در این پژوهش، در مرحلۀ نخست، عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صداوسیما در افق 5 ساله شناسایی و سپس پالایش شدند و نهایتاً، 21 عامل کلیدی یا تعیین کننده به تأیید خبرگان این حوزه رسید که شامل مدیران، سردبیران و دبیران پیشکسوت خبر معاونت سیاسی و خبرگزاری صداوسیما بودند. این افراد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و براساس قاعدۀ اشباع نظری به19 مصاحبه اکتفا شد. خبرگان همچنین در کارگاههایی برحسب میزان اثرگذاری و اثرپذیری، به عوامل نهایی شده نمره دادند که این نمرات در ماتریس اثرات متقابل در نرمافزار میکمک ثبت و تحلیل شد. نتایج نشان داد مدیریت حرفهای خبرگزاری یکی از عواملی است که تأثیرگذاری بالا و تأثیرپذیری کمی دارد و میتواند بر عوامل وابسته که تأثیرپذیری بالاتری دارند، اثر بگذارد. از جمله مهمترین عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صداوسیما، اعتماد سیاسی و حضور مؤثر در فضای مجازی است که در زمره عوامل دو وجهی به شمار میروند و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری زیادی دارند.
محسن شاکری نژاد؛ علی دارابی؛ توحید بابایی
چکیده
گسترش روزافزون شبکههای تلویزیونی ماهوارهای و شبکههای اجتماعی فضای مجازی، شبکههای تلویزیونی سراسری و استانی رسانۀ ملی را با چالش جدی جذب و حفظ مخاطب مواجه کرده است. در این راستا لزوم توجه به تفاوتهای فردی و اجتماعی مخاطبان جهت جذب و جلب رضایت ایشان بهویژه در شبکههای استانی صداوسیما بیشازپیش احساس میشود. بر این ...
بیشتر
گسترش روزافزون شبکههای تلویزیونی ماهوارهای و شبکههای اجتماعی فضای مجازی، شبکههای تلویزیونی سراسری و استانی رسانۀ ملی را با چالش جدی جذب و حفظ مخاطب مواجه کرده است. در این راستا لزوم توجه به تفاوتهای فردی و اجتماعی مخاطبان جهت جذب و جلب رضایت ایشان بهویژه در شبکههای استانی صداوسیما بیشازپیش احساس میشود. بر این اساس این پژوهش باهدف شناخت رابطه بین ویژگیهای جامعهشناختی (سن، جنس، تحصیلات، وضعیت تأهل، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی) شهروندان ساروی و تماشای شبکه استانی مازندران انجام شده است. روش تحقیق پیمایش و جامعه آماری پژوهش افراد بالای 15 سال ساکن شهر ساری است که از این میان، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و پاسخهای آنان به پرسشنامه تحقیق، با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و آزمونهای آماری آنوا، ضریب اِتا و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش بیانگر وجود رابطۀ معکوس بین پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و تحصیلات پاسخگویان با میزان تماشای شبکه استانی و رابطه مستقیم بین سن و وضعیت تأهل پاسخگویان با میزان تماشای شبکه استانی است. همچنین با توجه به یافتهها بین جنسیت پاسخگویان و تماشای شبکه استانی مازندران رابطه معناداری وجود ندارد.