حسین ذوالقدر؛ سید نورالدین رضوی زاده؛ مهدی نجف زاده
چکیده
دنیای امروز، شاهد تغییرات و تحولات عمیقی است که همۀ آنها در حوزههای عملکردی هویت، مرز، مفهوم جغرافیا (مکان)، فضا و زمان، قابلدرکاند. هویتها چندپاره شدهاند، مرزها درنوردیده و مکان و زمان به هم فشرده شدهاند. در این راستا، تلویزیون- بهعنوان زبانی بینالمللی- یکی از عوامل مؤثر در بروز این تغییرات است و تقریباً هیچ نقطهای ...
بیشتر
دنیای امروز، شاهد تغییرات و تحولات عمیقی است که همۀ آنها در حوزههای عملکردی هویت، مرز، مفهوم جغرافیا (مکان)، فضا و زمان، قابلدرکاند. هویتها چندپاره شدهاند، مرزها درنوردیده و مکان و زمان به هم فشرده شدهاند. در این راستا، تلویزیون- بهعنوان زبانی بینالمللی- یکی از عوامل مؤثر در بروز این تغییرات است و تقریباً هیچ نقطهای از جهان را نمیتوان یافت که از امواج و پیامهای تلویزیونی- بهعنوان سفیران جدید در سیاستهای ارتباطی- به دور باشد. در مواجهه با چنین وضعیتی و برای درک مؤلفهها و مختصات تلویزیون جهانی، این پژوهش از طریق مصاحبه با بیست نفر از پژوهشگران و کارشناسان حوزۀ ارتباطات و رسانه، زمینههای ظهور و بستر فعالیت تلویزیونهای جهانی در عصر جهانی شدن را بررسی کرده و به واکاوی مؤلفههای «تلویزیون جهانی»[1] در شبکه های برونمرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی پرداخته است. براساس نتایج، از منظر صاحبنظران ایرانی، مؤلفههای «تلویزیون جهانی» را میتوان در چهار سطح مؤلفههای فنی (تکنیکی)، مؤلفههای محتوایی، مؤلفههای ساختاری و مؤلفههای تاکتیکی (رویکردی) طبقهبندی کرد. همچنین زمینههای ظهور و بستر فعالیت تلویزیونهای جهانی، تحتتأثیر عوامل پنجگانۀ فرهنگی، فناوری، سیاسی، اقتصادی و زمینهای مهیا می شوند. [1] Global Television.