محمدامین رهبر؛ عباس قارونی؛ فرشاد آذرنیا
چکیده
یکی از وظایف رسانه، بازنمایی رویدادهای مهم تاریخی است. در تاریخ معاصر کشور ما، جنگ ایران و عراق، از اتفاقات مهمی محسوب میشود که دستمایۀ تولید آثار بسیاری شده است. هدف این پژوهش، بازنمایی جنگ ایران و عراق در نمایشنامههای رادیویی دهۀ 60 و 90 است، در گام بعدی، بازنمایی این رویداد با توجه به گفتمانهای موجود در این دو دهه، مورد مقایسه ...
بیشتر
یکی از وظایف رسانه، بازنمایی رویدادهای مهم تاریخی است. در تاریخ معاصر کشور ما، جنگ ایران و عراق، از اتفاقات مهمی محسوب میشود که دستمایۀ تولید آثار بسیاری شده است. هدف این پژوهش، بازنمایی جنگ ایران و عراق در نمایشنامههای رادیویی دهۀ 60 و 90 است، در گام بعدی، بازنمایی این رویداد با توجه به گفتمانهای موجود در این دو دهه، مورد مقایسه قرار میگیرد. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. با توجه به لزوم مراجعه به آرشیو برای دریافت نمونههای موردنیاز، ابزار گردآوری اطلاعات، روش کتابخانهای- اسنادی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مفاهیم ارزشی جنگ، بیشترین بازنمایی را در نمایشنامههای رادیویی داشته، شیوۀ برخورد با مرگ، اشتیاق به شهادت بوده و هراسی از کشتهشدن، در میان نیروهای ایرانی، وجود نداشته است. همچنین درمورد رنجهای ناشی از جنگ، پرداخت زیادی صورت نگرفته و بازنمایی نیروهای عراقی، بیشتر بهشکلی منفی انجام پذیرفته است. این یافتهها درمورد هر دو دهۀ 60 و 90 صدق میکند. براساس نتایج بهدستآمده، بازنمایی جنگ ایران و عراق در نمایشنامههای رادیویی دهۀ 60 و 90، تغییر زیادی نداشته و یکسان بوده است، درحالیکه فضای جامعه، تغییر کرده و لازم است سلایق مخاطب امروزی هم در نظر گرفته شود و ناگفتههای جنگ در کنار مفاهیم ارزشی آن، مورد توجه قرار گیرد.