علیرضا توحیدی؛ داود نعمتی انارکی؛ علی اکبر فرهنگی
چکیده
افزایش رقابت، تمایز، تکثیر رسانهها، همچنین بخشبندی فزاینده مخاطبان موجب نیاز به تغییر شیوه مدیریت جدول پخش تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بهکارگیری فناوری در مدیریت پخش، برنامهریزی، تصمیمگیری، تخصیص بهینه منابع مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی جهت دستیابی به اهداف و جذب مخاطبان شده است. هدف این پژوهش، ...
بیشتر
افزایش رقابت، تمایز، تکثیر رسانهها، همچنین بخشبندی فزاینده مخاطبان موجب نیاز به تغییر شیوه مدیریت جدول پخش تلویزیون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بهکارگیری فناوری در مدیریت پخش، برنامهریزی، تصمیمگیری، تخصیص بهینه منابع مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی جهت دستیابی به اهداف و جذب مخاطبان شده است. هدف این پژوهش، چگونگی طراحی الگوی مدیریت هوشمند جدول پخش تلویزیون ایران، با اتکا به شناخت ابعاد، مؤلفهها و شاخصها است، روش تحقیق ترکیبی است، دادههای کیفی از مطالعه کتابخانه، اسنادی، مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان(نمونهگیری هدفمند) به دست آمدهاست. شیوه و مؤلفههای مدیریت هوشمند جدول پخش استخراج و الگوی اولیه پیشنهاد شده و تأیید الگو نهایی از دادههای کمّی پرسشنامه شیوه دلفی بهره بردهاست. مدیریت هوشمند از هوش مصنوعی، زمانبندی و برنامهریزی خودکار، سیستمهای پشتیبانی تصمیمگیری هوشمند جهت حل بهینه مسائل چندمعیاری و چندهدفی چینش جدول پخش تلویزیون ایران استفاده خواهد کرد. یادگیری ماشینی، الگوریتمهای با نظارت، یادگیری تقویتی و سامانه توصیهگر پالایش گروهی برای تنظیم دادهها، اطلاعات رسانه، در برنامهها و جدول پخش استفاده میشود. شاخصههای انتخاب و تناسب برنامههای مجاور، نحوه چینش، توالی، تکرار برنامه و بازخورد صریح، ضمنی و تجربی، برای مدیریت هوشمند جدول پخش بکار میرود. ابعاد الگوی مدیریت هوشمند جدول پخش تلویزیون ایران، شامل تنظیم هوشمند دادههای ورودی(مدیریت منابع)، برنامهریزی هوشمند(تصمیمگیری هوشمند) پیشبینی، تخصیص بهینه منابع و ارزیابی هوشمند در این پژوهش، شناسایی و معرفی شدهاند.