شکوه سلطانی؛ اکبر اعتباریان؛ سعید شریفی؛ علی رشید پور
چکیده
این پژوهش با هدف بازشناسی مدیریت توجه در سیمای جمهوری اسلامی ایران به روش نظریه زمینهای به دنبال تدوین مدل مدیریت توجه در رسانۀ ملی است. روش پژوهش کیفی ـ استقرایی است و از روش نظریه زمینهای استراوس ـ کوربین استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختمند بود که به سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بازشناسی مدیریت توجه در سیمای جمهوری اسلامی ایران به روش نظریه زمینهای به دنبال تدوین مدل مدیریت توجه در رسانۀ ملی است. روش پژوهش کیفی ـ استقرایی است و از روش نظریه زمینهای استراوس ـ کوربین استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختمند بود که به سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شد. مشارکتکنندگان متخصصان موضوعی واجد شرایط ورود به مصاحبه بودند که از طریق نمونهگیری نظری تا 15 نفر به سطح اشباع دادهها رسید. نتایج با 21 مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (انباشت اطلاعات، ویژگیهای مخاطب، سیاست رقابتی، سیاست تولیدکننده، اقتضائات محیطی) پدیده محوری (مدیریت توجه)، شرایط زمینهساز (رصد فرهنگی، سازمان خبره چابک، اخلاق حرفهای)، شرایط مداخلهگر (جذابیت محتوایی، رقابتپذیری، مدیریت سرمایه، مداخله سیاسی) راهبردها (آفرینش دیداری و شنیداری، تولید ناب، تمرکز بر مخاطب، توسعه سرمایه اجتماعی و فرهنگی، گفتمانسازی) و پیامدها (مدیریت مخاطب، تغییر عملکرد، شیوایی پیام) قرار گرفت.