آسیه زارعی؛ محمد علی سرلک؛ عبدالعلی علی عسکری
چکیده
هدف این مقاله، طراحی مدل سازمان کاریزماتیک برای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با توجه به شرایط علّی، عوامل زمینهای و مداخلهگرهای موجود است. این تحقیق با تمرکز بر مبانی نظری مدیریت کاریزماتیک سازمانی، درصدد است به این پرسش پاسخ دهد که چگونه یک سازمان رسانهای میتواند چهرهای کاریزماتیک را از خود ارائه دهد که باعث ...
بیشتر
هدف این مقاله، طراحی مدل سازمان کاریزماتیک برای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با توجه به شرایط علّی، عوامل زمینهای و مداخلهگرهای موجود است. این تحقیق با تمرکز بر مبانی نظری مدیریت کاریزماتیک سازمانی، درصدد است به این پرسش پاسخ دهد که چگونه یک سازمان رسانهای میتواند چهرهای کاریزماتیک را از خود ارائه دهد که باعث تمایز سازمان شود؟ به این منظور، با استفاده از روش تحقیق کیفی و تکنیک دادهکاوی سیستمی، با خبرگان، اساتید و مدیران ارشد سازمان صدا و سیما مصاحبه شد و با رویکرد نمونهگیری نظری، یعنی دستیابی به مفاهیم در مقولههای کلیدی، تأثیرات آنها و ایجاد تکرار دادهها ادامه یافت. در مجموع، 74 مفهوم در ارتباط با مقولههای دادهکاوی سیستمی استخراج شد. براساس نتایج بهدستآمده، اعتماد، شفافیت، نوآوری و سرمایۀ اجتماعی، نقشی محوری را در ارتباط با سایر مقولات و زیرمقولات بر عهده دارند. در این میان، سرمایۀ اجتماعی، دارای زیرمجموعههایی مانند: فرهنگ سازمانی، احساس مسئولیت، تناسب شغلی، اعتمادسازی و تشکیل تیمهای خودگردان است. عوامل و شرایط علّی مانند: ساختار سازمانی، ماهیت و مأموریتهای سازمانی، اصلاح مفاهیم، طراحی اتاق فکر، تعهد مدیران، همگرایی و... از جمله عناصر کلیدی احصاشده بودند. رویکرد نظارتی قانون اساسی، نوع مداخلۀ نهادهای دولتی، سلیقهگرایی، میزان محبوبیت در ردههای داخلی و میان مخاطبان و ماهیت عمودی مدیریت، موانع تحقق مدل کاریزماتیک برای این سازمان رسانهای هستند.