زهرا خضری؛ تهمینه شاوردی؛ عاصمه قاسمی
دوره 15، شماره 39 ، آبان 1400، ، صفحه 67-33
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان (15 تا 65 ساله) ساکن مهاباد است. روش این پژوهش از نوع پیمایشی است و اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته گردآوری شده است. تعداد 382 نفر از زنان 15 تا 65 ساله شهر مهاباد بهعنوان جامعۀ آماری مطرح بودهاند که با کمک نرمافزار spss23 تحلیل توصیفی و استنباطی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان (15 تا 65 ساله) ساکن مهاباد است. روش این پژوهش از نوع پیمایشی است و اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته گردآوری شده است. تعداد 382 نفر از زنان 15 تا 65 ساله شهر مهاباد بهعنوان جامعۀ آماری مطرح بودهاند که با کمک نرمافزار spss23 تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها انجام پذیرفته است. طبق یافته های این پژوهش، تماشای شبکههای تلویزیونی داخلی و خارجی بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان ساکن مهاباد تأثیرگذار است، با این تفاوت که تماشای شبکههای تلویزیونی خارجی در مجموع رابطۀ معکوس و منفی و تماشای شبکههای تلویزیونی داخلی رابطۀ مستقیم و مثبت با ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان دارد. نتایج پژوهش نشان داد که در این زمینه، شاخص های اجتماعی اقتصادی مانند سن، تحصیلات، وضعیت اقتصادی نیز تأثیرگذار هستند. اما از بین متغیرهای مثبت، تحصیلات با ضریب بتای 0.329، بیشترین تأثیرات مثبت را بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان ایفا میکند و تلویزیون خارجی با ضریب بتای 0.307- بیشترین تأثیر منفی را بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی دارد.