مریم متقی؛ عاصمه قاسمی؛ تهمینه شاوردی
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل بازنمایی کنشگری سیاسی زنان در سریالهای تاریخی پخششده از سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهۀ چهارم پس از انقلاب ( سالهای 1400-1390) با استفاده از روش کیفی از نوع تحلیل روایت گریماس است. با توجه به هدف پژوهش با نمونهگیری هدفمند دو سریال«تبریز در مه» و «بانوی سردار» که در آنها زنان شخصیت اصلی سریال و کنشگر ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تحلیل بازنمایی کنشگری سیاسی زنان در سریالهای تاریخی پخششده از سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهۀ چهارم پس از انقلاب ( سالهای 1400-1390) با استفاده از روش کیفی از نوع تحلیل روایت گریماس است. با توجه به هدف پژوهش با نمونهگیری هدفمند دو سریال«تبریز در مه» و «بانوی سردار» که در آنها زنان شخصیت اصلی سریال و کنشگر عرصۀ جامعه و سیاست بودند، انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. زنان کنشگر عرصۀ سیاست در این سریالها بین 20 تا 40 سال داشتند. هر دو شخصیت اصلی زن سریالها(دختر خان و دختر ولیعهد) از طبقۀ بالای اجتماع هستند. در این سریال ها بین طبقۀ اجتماعی و کنشگری زنان رابطۀ مستقیم وجود دارد. کنش اجتماعی -سیاسی زنان در آنها بازتابی از ساختار سیاسی و اجتماعی حکومت داخلی، و دخالت دولتهای غربی در امور داخلی ایران بوده است. این بازنمایی کنش سیاسی زنان را در مقولههای بسیاری، از جمله در گفتمان شخصیتهای حاضر در سریالها (دیالوگها)، در لوازم و ابزار استفادهشده توسط آنها (اسب و اسلحه)، شرکت در امور سیاسی و اجتماعی، ایجاد انسجام و همبستگی اجتماعی، مقبولیت اجتماعی، دفاع از ارزشهای دینی و آرمانها، برقراری عدالت اجتماعی و همینطور ایجاد تغییر اجتماعی در جامعۀ زمان خود را نمایش میدهد. با بررسیهای انجامشده در این پژوهش، معلوم شد که امر بازنمایی زنان طبقات پایین جامعه که در وقایع سیاسی- اجتماعی تاریخ ایران نقش اساسی داشتند، مورد توجه قرار نگرفته است.
زهرا خضری؛ تهمینه شاوردی؛ عاصمه قاسمی
دوره 15، شماره 39 ، آبان 1400، ، صفحه 67-33
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان (15 تا 65 ساله) ساکن مهاباد است. روش این پژوهش از نوع پیمایشی است و اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته گردآوری شده است. تعداد 382 نفر از زنان 15 تا 65 ساله شهر مهاباد بهعنوان جامعۀ آماری مطرح بودهاند که با کمک نرمافزار spss23 تحلیل توصیفی و استنباطی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان (15 تا 65 ساله) ساکن مهاباد است. روش این پژوهش از نوع پیمایشی است و اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته گردآوری شده است. تعداد 382 نفر از زنان 15 تا 65 ساله شهر مهاباد بهعنوان جامعۀ آماری مطرح بودهاند که با کمک نرمافزار spss23 تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها انجام پذیرفته است. طبق یافته های این پژوهش، تماشای شبکههای تلویزیونی داخلی و خارجی بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان ساکن مهاباد تأثیرگذار است، با این تفاوت که تماشای شبکههای تلویزیونی خارجی در مجموع رابطۀ معکوس و منفی و تماشای شبکههای تلویزیونی داخلی رابطۀ مستقیم و مثبت با ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان دارد. نتایج پژوهش نشان داد که در این زمینه، شاخص های اجتماعی اقتصادی مانند سن، تحصیلات، وضعیت اقتصادی نیز تأثیرگذار هستند. اما از بین متغیرهای مثبت، تحصیلات با ضریب بتای 0.329، بیشترین تأثیرات مثبت را بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان ایفا میکند و تلویزیون خارجی با ضریب بتای 0.307- بیشترین تأثیر منفی را بر ارزشهای فرهنگی اجتماعی دارد.