مهدی مینایی؛ حسن خجسته باقرزاده؛ رضا پورحسین؛ سید مهدی شریفی
چکیده
برنامهریزی جدول پخش یا چینش کنداکتور، یکی از مؤلفههای مهم جذب مخاطب است که سیمای جمهوری اسلامی ایران برای حضور موفق در عرصۀ رقابت رسانهای، باید به آن توجهی ویژه داشته باشد. برای شناسایی و تبیین اصول و مؤلفههای مؤثر در طراحی جدول پخش شبکههای سیما، با استفاده از روش دلفی و بهرهگیری از آرای 12 تن از صاحبنظران که بهصورت ...
بیشتر
برنامهریزی جدول پخش یا چینش کنداکتور، یکی از مؤلفههای مهم جذب مخاطب است که سیمای جمهوری اسلامی ایران برای حضور موفق در عرصۀ رقابت رسانهای، باید به آن توجهی ویژه داشته باشد. برای شناسایی و تبیین اصول و مؤلفههای مؤثر در طراحی جدول پخش شبکههای سیما، با استفاده از روش دلفی و بهرهگیری از آرای 12 تن از صاحبنظران که بهصورت هدفمند انتخاب شدند، در سه راند و براساس قاعدۀ اشباع نظری، متغیرهای مورداجماع صاحبنظران، شناسایی شدند. توجه به جدول پخش رسانههای رقیب و همسو، الگوی اختصاصی و عمومی تماشا، چینش برنامهها براساس مؤلفۀ پرایم تایم، استفاده از میخهای جدول پخش، مصلحت و نیاز مخاطبان، شخصیسازی چینش جدول پخش، در نظر گرفتن اهداف و مأموریتهای شبکه، داشتن سناریو برای پخش و چیدمان جدول پخش، ایجاد انحصار و مرجعیت در حوزۀ موضوعی و تخصصی شبکه، حفظ ضرباهنگ و ریتم برنامهها، لحاظ کردن فلات یادگیری، همجواری و لحاظ کردن طیف تنش و آرامش در برنامهها، برخی از مهمترین متغیرهای مورداجماع کارشناسان بودند که در قالب چهار مقولۀ زمانبندی (13 گویه)، تناسب (17 گویه)، مخاطب (14 گویه) و سیاستگذاری و مدیریت (14 گویه) تفکیک شدند. بر این اساس، متغیرهای حوزۀ تناسب، بیشترین فراوانی را در میان مؤلفههای مؤثر در چینش جدول پخش، به خود اختصاص داد.