الهه عطاردی
چکیده
طنز و شوخطبعی، از عناصر بنیادی در تولید و پخش پیامهای رسانهای برای کودکان است. برای تولیدکنندگان برنامههای کودک در رسانه، دستیابی به ارتباطی موفق با مخاطب کودک، در گرو بهکارگیری زبانی مناسب و قابل درک برای کودکان است، ازاینرو، بهرهگیری از عنصر طنز و شوخ طبعی بهمثابه ابزاری کارآمد برای ارتباط و جذب کودکان در رسانه ...
بیشتر
طنز و شوخطبعی، از عناصر بنیادی در تولید و پخش پیامهای رسانهای برای کودکان است. برای تولیدکنندگان برنامههای کودک در رسانه، دستیابی به ارتباطی موفق با مخاطب کودک، در گرو بهکارگیری زبانی مناسب و قابل درک برای کودکان است، ازاینرو، بهرهگیری از عنصر طنز و شوخ طبعی بهمثابه ابزاری کارآمد برای ارتباط و جذب کودکان در رسانه محسوب می شود و جایگاهی ویژه دارد. به کارگیری موفق طنز در تولیدات رسانهای ویژه کودکان، به شناخت کودک و ویژگیهای رشد او، شناخت طنز و مفهوم آن و تسلط بر رسانه و ظرفیتهای آن در ساخت موقعیتهای طنزآمیز بستگی دارد. طنز، آموزش بسیاری مسائل و موضوعهای تربیتی را در قالب غیرمستقیم و به زبانی موثر و مفرح برای کودکان ممکن میسازد و نیاز او به سرگرمی و شادی را برآورده و زمینه رشد او را فراهم میسازد. این مقاله، به روش پژوهش کتابخانهای، تلاش میکند ضمن تبیین مفهوم طنز کودک با در نظر گرفتن اهداف تربیتی و آموزشی طنز و ویژگی های آن، ضمن تاکید بر اهمیت طنزپردازی برای مخاطب کودک، چگونگی کاربرد طنز را در برنامههای کودک بررسی نماید.