عباس کریمیان؛ سید محمد مهدی موسوی مهر؛ علی اصغر باقرزاده
چکیده
مفهوم خدا و توحید، از مفاهیم بنیادین و سنگ بنای مفاهیم اعتقادی است؛ اما درک صحیح از «خداباوری» و مفاهیمی کلیدی آن برای کودکان دورۀ پیشعملیاتی آسان نیست، چراکه این مفاهیم انتزاعی است. رسانۀ ملی با اتخاذ شیوههای مناسب و در اختیار داشتن ظرفیتهای عظیم آموزشی و تربیتی ازجمله شبکههای تخصصی کودکان میتواند نقش اساسی داشته باشد. ...
بیشتر
مفهوم خدا و توحید، از مفاهیم بنیادین و سنگ بنای مفاهیم اعتقادی است؛ اما درک صحیح از «خداباوری» و مفاهیمی کلیدی آن برای کودکان دورۀ پیشعملیاتی آسان نیست، چراکه این مفاهیم انتزاعی است. رسانۀ ملی با اتخاذ شیوههای مناسب و در اختیار داشتن ظرفیتهای عظیم آموزشی و تربیتی ازجمله شبکههای تخصصی کودکان میتواند نقش اساسی داشته باشد. در این پژوهش دادهها از طریق روش اسنادی و مصاحبۀ نیم ساختیافته از کارشناسان مربوط گردآوریشده و سپس از طریق روش تحلیل تفسیری و تحلیل مضمون، موردبررسی قرارگرفتهاند. یافتههای پژوهش بیانگر این است که برای تقویت خداباوری در کودک 4 -7 ساله میتوان سه دسته از روشهای شناختی، عاطفی و رفتاری پیشنهاد داد. عینیسازی مفهوم خدا، الگوسازی، تلقین انگارهها و نمادسازی ذیل راهکارهای دسته شناختی قرار دارند. ایجاد جاذبهها، از بین بردن عوامل دافعۀ خداباوری و استفاده از الگوهای روابط انسانی عاطفی ناظر به راهکارهای عاطفی هستند. قراردادن کودک در فضاهای معنوی و روحبخش توسط رسانه، استفاده از الگوهای رفتارساز و تمرین عملی مناسک ساده دینی از طریقه رسانه به تقویت بعد رفتاری میپردازند.