مرتضی قاسم زاده عراقی؛ حسن خجسته بافرزاده؛ عبدالرضا سلمانی شاه محمدی
چکیده
هدف نهایی این مقاله تشریح و تعریف معیارها و شاخصهای خدمات رسانهای صوت و تصویر فراگیر میباشد. برای رسیدن به این هدف با بهره گری از روش اسنادی با رویکرد تحلیلی-تفسیری تجربیات کمیسیون اروپا در بازه زمانی (1984-2018)؛ در خصوص سیاستگذاری این خدمات موردبررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشاندهنده تغییر رویکرد کمیسیون اروپا از تحت پوشش ...
بیشتر
هدف نهایی این مقاله تشریح و تعریف معیارها و شاخصهای خدمات رسانهای صوت و تصویر فراگیر میباشد. برای رسیدن به این هدف با بهره گری از روش اسنادی با رویکرد تحلیلی-تفسیری تجربیات کمیسیون اروپا در بازه زمانی (1984-2018)؛ در خصوص سیاستگذاری این خدمات موردبررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشاندهنده تغییر رویکرد کمیسیون اروپا از تحت پوشش قرار دادن فعالیتهای رسانه ای از پخش تلویزیونی به خدمات رسانهای مبتنی بر تقاضا و سپس پلتفرمهای اشتراک ویدئو میباشد؛ این تغییر رویکرد عمدتاً ناشی از پدیده همگرایی، تغییرات مصرف رسانهای و همچنین استراتژیهای کلی اتحادیه اروپا در خصوص ایجاد یک بازار واحد دیجیتالی میباشد. همچنین تعریف صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در ایران بهعنوان یک چالش میان بازیگران موردبحث و واکاوی قرار گرفت و تلاش شد بر اساس تجربیات کمیسیون اروپا و قوانین داخلی، تعریفی جامع و مانع در خصوص خدمات صوت وتصویر فراگیران درایران ارائه شود؛ در این نوشتار معیارهای 1) سرویس اقتصادی؛ 2) نظارت تحریریهای؛ 3 ) هدف اصلی ؛ 4) ارائه برنامه 5) اطلاعرسانی، آموزش و سرگرمی 6) عمومی بودن و 7) بستر شبکههای ارتباطی الکترونیکی بهعنوان اجزاء سازنده خدمات صوت و تصویر شناسایی شد؛ مطالعات تطبیقی در خصوص تفسیر کشورهای عضو این اتحادیه اروپا نشاندهنده تفاسیر واگرا در خصوص شاخصهای سازنده خدمات رسانهای صوت و تصویر میباشد.
جواد سقا؛ عبدالرضا سلمانی شاه محمدی؛ مهناز رونقی
چکیده
انتقال مفهوم فیلم به نابینایان ، یک پدیده چند بعدی است. این پدیده زیستی با کمک معانی مرتبط به آن ، تعیین می کند چگونه یک مخاطب نابینای سینما ، واقعیت چنین رویدادی را درک و تفسیر کند. انتقال مفهوم فیلم به افراد نابینا ، بستگی به روش ها و دانشی دارد که برای تحقق بهتر این امر به کار گرفته می شود.توصیف شفاهی یکی از این روش هاست. این مطالعه ...
بیشتر
انتقال مفهوم فیلم به نابینایان ، یک پدیده چند بعدی است. این پدیده زیستی با کمک معانی مرتبط به آن ، تعیین می کند چگونه یک مخاطب نابینای سینما ، واقعیت چنین رویدادی را درک و تفسیر کند. انتقال مفهوم فیلم به افراد نابینا ، بستگی به روش ها و دانشی دارد که برای تحقق بهتر این امر به کار گرفته می شود.توصیف شفاهی یکی از این روش هاست. این مطالعه پدیدارشناسی تلاشی است برای اینکه انتقال مفهوم در تجربه زیسته افراد نابینای مادرزاد علاقمند به فیلم و سینما را تبیین کند. در این مطالعه روش پدیدارشناسی تفسیری استفاده شده است. این پژوهش در سال 1400 بر روی 25 فرد نابینای مادرزاد در تهران، شیراز ، رشت و یزد که به سینمای نابینایان و دیدن فیلم های دارای توصیف شفاهی علاقمند بودند، انجام شد. از مصاحبه های نیمه ساختارمند برای گردآوری داده ها استفاده شد. مصاحبه ها پس از پیاده سازی با رویکرد پدیدارشناسی ون منن مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. شش مضمون اصلی حس برتر ،ارتباط عاطفی ، وایتگری صوتی ، روایت مطلوب، اخلال و نقصان کلام استخراج شد. نتایج حاصل نشان داد تجربه زیسته نابینایان از انتقال مفهوم در فیلم شنوی منحصر به فرد است. لذا درک پیچیدگی های تجربیات نابینایان، در نظر گرفتن نیاز مخاطب نابینا در نمایش و توصیف صوتی دار کردن فیلم ، آموزش توصیف کنندگان یا روایتگران و توجه به توانمندیها، محدودیتها، باورها و نگرش های نابینایان برای بهره مندی مطلوب تر از این محصول فرهنگی فرهنگ ساز ضروری است.