تحلیل گفتمان انتقادی مناظره اقتصادی دو نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری (رئیسی و همتی )

حمیدرضا رهرو؛ پیمان جبلی؛ فاطمه عظیمی فرد

دوره 16، شماره 43 ، مهر 1401، ، صفحه 69-102

https://doi.org/10.22085/javm.2022.336076.1917

چکیده
  در این پژوهش یکی از مهم‌ترین کارزار­های انتخاباتی در ایران- مناظره‌های ریاست‌ جمهوری که یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری در رسانه ملی است- از منظر تحلیل گفتمان انتقادی بررسی شده است. ازاین‌رو، نمایندگان دو گفتمان غالب در مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری برای بررسی انتخاب ...  بیشتر

تحلیل گفتمان سایت‌ خبری بی‌بی‌سی فارسی در پوشش اخبار «کاهش تعهدات برجامی ایران»

حسن قاسمی؛ لیلا نیرومند؛ آنی میرزاخانیان

دوره 15، شماره 37 ، خرداد 1400، ، صفحه 197-232

https://doi.org/10.22085/javm.2021.276959.1720

چکیده
  یک سال پس از خروج آمریکا از توافقنامه برجام، شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد اجرای برخی اقدامات در چارچوب این تهعدنامه را متوقف می‌کند. سایت های خبری گوناگون که به پوشش اخبار مربوط به ایران می‌پردازند، در راستای مواضع و بر اساس گفتمان خود، اخبار کاهش تعهدات برجامی ایران را پوشش دادند که هدف این پژوهش تحلیل ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادی پیام‌های فرهنگی و سیاسی بیلبوردهای شهرداری تهران

محمدرضا آزادی نژاد؛ سروناز تربتی؛ لیلا نیرومند؛ امیدعلی مسعودی

دوره 14، شماره 33 ، خرداد 1399، ، صفحه 181-207

https://doi.org/10.22085/javm.2020.199690.1395

چکیده
  این مقاله درصدد «تحلیل گفتمان انتقادی پیام‏های فرهنگی و سیاسی شهرداری تهران» است که از سال 1385 تا 1395 خورشیدی بر روی بیلبوردهای شهری انتشار یافته‌اند. هدف کلی شناخت این گفتمان است، بنابراین، فرایند مطالعة کیفی آن بر اساس روش تحلیل گفتمان لاکلا و موفه انجام یافت. شناخت دال‌های مرکزی، شناور و وقت‌های مفصل‌بندی‌شده شهرداری ...  بیشتر

چگونگی بازنمایی بدن در گفتمان‌های لذت و خوشایندی، سلامت و منزلت در آگهی‌های بازرگانی

معصومه میرزاخانی؛ باقر ساروخانی؛ حسن خجسته باقرزاده

دوره 13، شماره 30 ، شهریور 1398، ، صفحه 134-156

https://doi.org/10.22085/javm.2019.194539.1371

چکیده
  این مقاله با هدف بازنمایی و تفسیر گفتمان‌های بدن در آگهی‌های بازرگانی شبکه یک سیمای ملی؛ به بازخوانی و طبقه‌بندی متون برآمده از آگهی‌ها پرداخته است. برای دست یافتن به هدف، 72 آگهی به‌صورت هدفمند در بازه زمانی سال 95 انتخاب و تحلیل شد. به‌نحوی‌که با بهره‌گیری از قابلیت‌های روش تحلیل گفتمان و چارچوب نظری جامعه‌شناسی تفسیری، سه گفتمان ...  بیشتر

بازنمایی غرب در سینمای ایران

زهرا سخی؛ عبدالله گیویان؛ محمد دادگران

دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1389، ، صفحه 61-95

چکیده
  رسانه‌ها ابزار بیان ایدئولوژیک گفتمانها هستند و از طریق آنها می‌توان ایدئولوژی را به سطح جامعه تزریق کرد. از این لحاظ برای دریافت روند تطوری گفتمان حاکم، می‌توان از رسانه‌ها به عنوان مرجعی مطالعاتی استفاده کرد. سینما به علت تصویری بودن و همه گیر بودن در میان رسانه‌های جمعی از جایگاه والایی برخوردار است. تغییرات گفتمانی بر نحوة ...  بیشتر