1. سبک ماکیومنتری؛ از دگرگونی فرم مستند تا واژگونی ادعای بازنمایی واقعیت

شهاب اسفندیاری؛ نیما کاویان

دوره 13، شماره 29 ، بهار 1398، ، صفحه 53-76

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.88645

چکیده
  نظریه‌پردازان مطالعات فیلم در مورد  فیلم «مستند» تعاریف و دیدگاه‌های مختلفی داشته‌اند. عوامل گوناگون فرهنگی و اجتماعی در دوره‌های مختلف تاریخی باعث به‌وجود آمدن پیش‌فرض‌های متفاوتی دربارۀ فیلم مستند شده و انتظارات مختلفی از این فرم سینمایی و تلویزیونی پدید آورده و روند تحولات آن‌ را تحت تأثیر قرار داده است. ازجمله این ...  بیشتر

2. شناخت رابطه میزانسن و تدوین در روایت فیلم داستانی.

احمد ضابطی جهرمی؛ مجتبی قاسمی

دوره 10، شماره 25 ، زمستان 1393، ، صفحه 9-32

چکیده
  در سینمای‌کلاسیک‌داستانی، تنها از تعامل منطقی و متناسب بین عناصر میزانسن و تدوین است که روایت فیلمیک مؤثری حاصل می‌شود. هر دو عنصر همزمان و در نسبتی با هم در نمایاندن کنش فیلمنامه فعالند اما گاه کنش در قالب ظرفیت‌های روایتی میزانسن و گاه ظرفیت‌های روایتی تدوین مؤثرتر‌جلوه می‌کند. این عناصر نه در مقابل هم، که در کنار هم و بلکه در ...  بیشتر