حسن قاسمی؛ اردشیر رابلی زاده
چکیده
پژوهش حاضر در پی مقایسه گفتمان سایتهای خبری واحد مرکزی خبر صداوسیما، بیبیسی فارسی و العربیه فارسی در پوشش اخبار داعش است. علت انتخاب سایتهای خبری بیبیسی فارسی و العربیه فارسی و واحد مرکزی خبر صداوسیما این است که به نظر میرسد هر یک از این سایتهای خبری معرف مواضع قدرتهای مختلف درگیر با این موضوع هستند؛ یعنی واحد مرکزی ...
بیشتر
پژوهش حاضر در پی مقایسه گفتمان سایتهای خبری واحد مرکزی خبر صداوسیما، بیبیسی فارسی و العربیه فارسی در پوشش اخبار داعش است. علت انتخاب سایتهای خبری بیبیسی فارسی و العربیه فارسی و واحد مرکزی خبر صداوسیما این است که به نظر میرسد هر یک از این سایتهای خبری معرف مواضع قدرتهای مختلف درگیر با این موضوع هستند؛ یعنی واحد مرکزی خبر معرف مواضع ایران بهعنوان یک کشور مسلمان و مؤثر در منطقه و العربیه فارسی بهعنوان نمونهای از رسانههای کشورهای عربی منطقه و معرف مواضع عربستان سعودی و بی بی سی فارسی بهعنوان نمونهای از رسانههای کشورهای غربی و معرف مواضع انگلیس، هستند. در پژوهش حاضر، از روش تحلیل گفتمان با استفاده از رویکرد گفتمان کاوی وندایک استفاده شده است. متون موردمطالعه این پژوهش، 6 خبر از سایت واحد مرکزی خبر صداوسیما ، 8 خبر از سایت بیبیسی فارسی و 6 خبر از سایت العربیه فارسی، در بازه زمانی سه ماه بعد از تصرف موصل عراق است که پس از بررسی، به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده و مورد گفتمان کاوی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان می دهد ، سایتهای مذکور در این زمینهها که عوامل و عناصر تشکیلدهنده داعش چه کسانی هستند، اهداف تشکیل این گروه چیست، حامیان و دشمنان واقعی آن، چه کسانی هستند، نیت کشورهایی که مدعی مبارزه با داعش هستند چیست و ... با یکدیگر تعارض دارند و در اینکه گروه داعش یک گروه خشن، تندرو و افراطی است؛ که برای رسیدن به هدف خود از هیچ عمل وحشیانهای ترس ندارند؛ توافق دارند.
محمدعلی هرمزی زاده؛ محمد واحدی؛ سید مجتبی رضوی طوسی
دوره 10، شماره 24 ، مهر 1393، ، صفحه 63-102
چکیده
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای اخبار انتخاباتی بخش خبری 60 دقیقه شبکه تلویزیونی ماهواره ای بیبیسی فارسی با هدف شناسایی مطالب خبری این بخش اختصاص یافته است. جامعه آماری تمامی اخبار انتخاباتی این بخش است که از 3 تا 22 خرداد 1392 پخش شد بنابراین نمونهگیری صورت نگرفته است. در مجموع در مقطع زمانی مورد بررسی تعداد 299 خبر انتخاباتی ...
بیشتر
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای اخبار انتخاباتی بخش خبری 60 دقیقه شبکه تلویزیونی ماهواره ای بیبیسی فارسی با هدف شناسایی مطالب خبری این بخش اختصاص یافته است. جامعه آماری تمامی اخبار انتخاباتی این بخش است که از 3 تا 22 خرداد 1392 پخش شد بنابراین نمونهگیری صورت نگرفته است. در مجموع در مقطع زمانی مورد بررسی تعداد 299 خبر انتخاباتی همراه با 65 سرخط خبری از جنبههایی مانند، منبع مطالب، محور اصلی مطالب، جهتگیری مطالب، نشانگاه جهتگیری، استناد مخاطبان مطلب، مکان خبر، نوع تصویر، پیشبینی، نوع پیشبینی، نوع تکنیک، منبع خبری تصویری، تعادل در خبر، نوع خبر و عناصر خبری مورد بررسی قرار گرفت. روش بهکار گرفته شده در این پژوهش «تحلیل محتوا» و واحد تحلیل نیز «خبر» بوده است. مطالب مورد بررسی پس از کدگذاری از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از آنجا که جامعه آماری با حجم نمونه یکی است از آزمون آماری استفاده نشده است و فقط به توصیف رابطه بین متغیرها پرداخته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بیشترین پوشش خبری انتخاباتی در خبر 60 دقیقه بی بی سی فارسی مربوط به 19 تا 23 خرداد ماه این سال بوده است. بیشتر مطالب این بخش خبری از سوی کارشناسان، شخصیتهای اصولگرا واصلاح طلب و نامزدها به موضوعهایی از قبیل چگونگی قطب بندی جناح های سیاسی در انتخابات و نحوه ائتلاف آنها، حوادث سال 88 و سیاست خارجی اختصاص یافته است. نتایج نشان میدهد که خبر60 دقیقه بیشتر مطالب خود را با هدف اطلاعرسانی و کمتر از نیمی از آن را با هدف انتقادی مطرح کرده است.پیشتر جهت گیریها در خبر 60 دقیقه به صورت بیطرفی و مثبت بیان شده و پیشتر خبرها از تعادل خبری برخوردار بوده است. سوگیریها با استفاده از آرا و نظرات منابع انتخابی ابن رسانه به مطالب افزوده شده است.