احسان مرزبان؛ احد رضایان قیه باشی؛ امید جهانشاهی
چکیده
آینده، برآیند و حاصل بر همکنش مؤلفههای بسیار زیاد در سیستمی پیچیده و پویاست. گام نخست برای شناسایی تصاویر آینده، شناخت سیستم مورد مطالعه است. منظور از شناخت سیستم مورد مطالعه، مشخص کردن مؤلفههای اثرگذار و اثرپذیر در سیستم و تعیین وزن و جایگاه احتمالی هر مؤلفه در ساخت واقعیتهای بدیل آینده است. در این پژوهش 86 مؤلفه اثرگذار از ...
بیشتر
آینده، برآیند و حاصل بر همکنش مؤلفههای بسیار زیاد در سیستمی پیچیده و پویاست. گام نخست برای شناسایی تصاویر آینده، شناخت سیستم مورد مطالعه است. منظور از شناخت سیستم مورد مطالعه، مشخص کردن مؤلفههای اثرگذار و اثرپذیر در سیستم و تعیین وزن و جایگاه احتمالی هر مؤلفه در ساخت واقعیتهای بدیل آینده است. در این پژوهش 86 مؤلفه اثرگذار از طریق مرور منابع و مصاحبه با صاحبنظران استخراج شد. سپس با رجوع به پنل خبرگی، 34 مؤلفه مهمتر (دارای اثرگذاری بیشتر بر آیندههای صنعت سرگرمی در بستر سیمای جمهوری اسلامی ایران) شناسایی شد؛ پس از آن در یک فرایند دلفی دومرحلهای 16 عامل کلیدی (دارای بیشترین اهمیت و عدمقطعیت در خصوص موضوع پژوهش) احصاء گردید و سرانجام ضمن تحلیل تأثیرات متقابل میان عوامل، 6 نیروی پیشران سازنده بدیلهای احتمالی آینده این صنعت در بستر سیمای جمهوری اسلامی ایران از طریق اجماع خبرگان، تعیین شد. این پیشرانها عبارتند از: «رقابت و تنوع رسانهای»، «سطح رفاه اقتصادی مردم (مخاطبان)»، «توسعه فناوریهای همگرا و تعاملی»، «توان تأمین مالی سیمای ملی»، «روند توسعة صنعت سرگرمی در ایران و جهان» و «فرهنگ سیاسی حاکم بر کشور». همچنین، نقشه اثرگذاری و اثرپذیری مؤلفههای کلیدی و نیز شدت ارتباطات میان آنها با بهرهگیری از نرمافزار میکمک تحلیل و بازشکافی شده است.
سید بشیر حسینی؛ کمیل سوهانی
دوره 10، شماره 24 ، مهر 1393، ، صفحه 225-260
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به تعریفی جامع از پدیدهی رسانهای سرگرمآموزی و بررسی ویژگیهای آن در حوزههای مختلف کاربردی، از جمله تلویزیون میباشد.
سرگرمآموزی بهعنوان پدیدهای مهم و پیشرو در ادبیات رسانهای جهان، با قدمتی بیش از چهل سال در حوزههای مختلف رسانهای ورود داشته و به دنبال پوششدهی دو حوزهی کارکردی مهم ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به تعریفی جامع از پدیدهی رسانهای سرگرمآموزی و بررسی ویژگیهای آن در حوزههای مختلف کاربردی، از جمله تلویزیون میباشد.
سرگرمآموزی بهعنوان پدیدهای مهم و پیشرو در ادبیات رسانهای جهان، با قدمتی بیش از چهل سال در حوزههای مختلف رسانهای ورود داشته و به دنبال پوششدهی دو حوزهی کارکردی مهم رسانه، یعنی آموزش و سرگرمی است. علیرغم آشنایی تاریخی و فرهنگی ایرانیان با این پدیدهی رسانهای و مشاهده بهکارگیری این راهبرد ارتباطی در جایجای تاریخ فرهنگی این مرزوبوم، اما حتی واژهی اجوتینمنت هنوز به فارسی ترجمه نشده و تعریفی از آن در ادبیات رسانهای داخل کشور وجود ندارد. با توجه به این فقر نظری، پژوهشگر با انجام مطالعات کتابخانهای و اسنادی گسترده و مراجعه به منابع مختلف و معتبر بینالمللی، به شناخت پیشینه، انتقال ادبیات نظری و دستیابی به تعریفی جامع و کاربردی از سرگرمآموزی بهطور عام و همچنین سرگرمآموزی تلویزیونی بهطور خاص اقدام نمود. به این صورت که منابع مختلف در ارتباط با سرگرمآموزی، جمعآوری و ترجمه شده و در انتهای مقاله، پژوهشگر با استخراج و تجمیع نکات مختلف از این منابع به تعریفی جامع از سرگرمآموزی و سرگرمآموزی تلویزیونی دستیافت.