مصطفی مصدقی؛ سید مهدی شریفی؛ اکبر نصراللهی
چکیده
در سالهای اخیر، تغییرات فراوان و افزایش رقابت در سازمانهای رسانهای- بویژه در بخش خبر و اطلاعرسانی- کار را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای بخش خبر رسانهها، از جمله صدا وسمیا، دشوار کرده است. در این راستا، اتخاذ سیاستهای جدید از جمله جذب استعدادها میتواند سرآغازی برای حرکت سنجیده و موثر در این زمینه باشد. با توجه ...
بیشتر
در سالهای اخیر، تغییرات فراوان و افزایش رقابت در سازمانهای رسانهای- بویژه در بخش خبر و اطلاعرسانی- کار را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای بخش خبر رسانهها، از جمله صدا وسمیا، دشوار کرده است. در این راستا، اتخاذ سیاستهای جدید از جمله جذب استعدادها میتواند سرآغازی برای حرکت سنجیده و موثر در این زمینه باشد. با توجه به اینکه شناخت ویژگیها و استعدادهای موردنیاز برای کار در بخش خبر سازمان صداو سیما، ضروری است، این پژوهش درصدد است استعدادهای مورد نیاز را برای فعالیت در بخش خبر صدا و سیما تبیین کند. پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون و جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه با مدیران و سردبیران خبرصدا و سیما و دیگر افراد صاحبنظر صورت پذیرفته است. بهرهمندی از ویژگیهای ذاتی موردنظر، ویژگیهای مرتبط با یادگیری، آموزشهای متناسب و ویژگیهای حاصل از تجربه، سه مضمون فراگیر ازنتایج انجام این پژوهش است.
حسن خجسته باقرزاده؛ سیاوش صلواتیان؛ محسن فینی زاده بیدگلی
چکیده
سپهر رسانهای بهعنوان فضایی متنوع و متکثر از رسانه در حقیقت فضایی رقابتی بین رسانهها است که هر رسانه سعی میکند از راههای مختلف جایگاه خود را ارتقاء بدهد، این پژوهش بر آن است که ضمن شناسایی جایگاه رسانۀ ملی بهعنوان رسانۀ جمهوری اسلامی ایران در سپهر رسانهای کشور، راههای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای کشور با تأکید ...
بیشتر
سپهر رسانهای بهعنوان فضایی متنوع و متکثر از رسانه در حقیقت فضایی رقابتی بین رسانهها است که هر رسانه سعی میکند از راههای مختلف جایگاه خود را ارتقاء بدهد، این پژوهش بر آن است که ضمن شناسایی جایگاه رسانۀ ملی بهعنوان رسانۀ جمهوری اسلامی ایران در سپهر رسانهای کشور، راههای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای کشور با تأکید بر شبکههای تلویزیونی فارسیزبان بررسی کند. در پاسخ به این پرسش، پژوهش پیشرو بهصورت کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی انجامگرفته است، دادههای پژوهش از طریق مصاحبه عمیق با 13 کارشناس، گردآوری و پس از استخراج و کدگذاری، مقولهبندی شده است. درنهایت، در چهار دسته در قالب، ویژگیهای سپهر رسانهای، جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای، رقبای اصلی رسانۀ ملی و نسبت رسانۀ ملی به رقبا در سپهر رسانهای و همچنین راههای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای دستهبندی شد، که حاصل آن پیشنهاد 14 راه برای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای کشور است.
غلامحسین نیکوکار؛ عبدالرحمن احسان؛ زهراسادات سلیمان زاده
دوره 7، شماره 15 ، فروردین 1390، ، صفحه 75-98
چکیده
بودجه به عنوان اهرمی اصلی در برنامه ریزی و مدیریت هر سازمان به شمار میآید. سازمانها نیز به طور کلی، به دنبال استفاده مطلوب از هزینههای انجام شده و کسب بیشترین بهرهوری و تحقق اهداف از پیش تعیین شده با به کارگیری کمترین منابعاند. مدیریت منابع مالی مشتمل بر مواردی همچون برآورد منطقی، بودجهریزی عملیاتی و استقلال مالی است که ارتباطی ...
بیشتر
بودجه به عنوان اهرمی اصلی در برنامه ریزی و مدیریت هر سازمان به شمار میآید. سازمانها نیز به طور کلی، به دنبال استفاده مطلوب از هزینههای انجام شده و کسب بیشترین بهرهوری و تحقق اهداف از پیش تعیین شده با به کارگیری کمترین منابعاند. مدیریت منابع مالی مشتمل بر مواردی همچون برآورد منطقی، بودجهریزی عملیاتی و استقلال مالی است که ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ با شیوه بکارگیری منابع انسانی دارند.
توجه بیشتر به موارد یاد شده و اجرایی کردن آنها، علاوه بر تعالی منابع انسانی رسانه، به طور ویژه به ایجاد انگیزۀ بیشتر، تلاش مضاعف، افزایش روحیۀ مشارکتی و بهرهوری بالاتر در این نوع سازمانها میانجامد. مدیریت منابع مالی با بودجهبندی صحیح و مطابق با اهداف، ضریب بهرهگیری از منابع انسانی مطلوب را فراخور حال سازمان، بالا خواهد برد. بههمین منظور، مقاله پیشرو با نظر به انواع بودجهبندی و مراحل مختلف آن در تکوین فعالیتهای سازمانی، تأکید و توجه ویژهای بر منابع انسانی یا سرمایههای انسانی به مثابهی اساسیترین منابع هر سازمان، و به طور ویژه سازمانهای رسانهای دارد.