حسن قاسمی؛ اردشیر رابلی زاده
چکیده
پژوهش حاضر در پی مقایسه گفتمان سایتهای خبری واحد مرکزی خبر صداوسیما، بیبیسی فارسی و العربیه فارسی در پوشش اخبار داعش است. علت انتخاب سایتهای خبری بیبیسی فارسی و العربیه فارسی و واحد مرکزی خبر صداوسیما این است که به نظر میرسد هر یک از این سایتهای خبری معرف مواضع قدرتهای مختلف درگیر با این موضوع هستند؛ یعنی واحد مرکزی ...
بیشتر
پژوهش حاضر در پی مقایسه گفتمان سایتهای خبری واحد مرکزی خبر صداوسیما، بیبیسی فارسی و العربیه فارسی در پوشش اخبار داعش است. علت انتخاب سایتهای خبری بیبیسی فارسی و العربیه فارسی و واحد مرکزی خبر صداوسیما این است که به نظر میرسد هر یک از این سایتهای خبری معرف مواضع قدرتهای مختلف درگیر با این موضوع هستند؛ یعنی واحد مرکزی خبر معرف مواضع ایران بهعنوان یک کشور مسلمان و مؤثر در منطقه و العربیه فارسی بهعنوان نمونهای از رسانههای کشورهای عربی منطقه و معرف مواضع عربستان سعودی و بی بی سی فارسی بهعنوان نمونهای از رسانههای کشورهای غربی و معرف مواضع انگلیس، هستند. در پژوهش حاضر، از روش تحلیل گفتمان با استفاده از رویکرد گفتمان کاوی وندایک استفاده شده است. متون موردمطالعه این پژوهش، 6 خبر از سایت واحد مرکزی خبر صداوسیما ، 8 خبر از سایت بیبیسی فارسی و 6 خبر از سایت العربیه فارسی، در بازه زمانی سه ماه بعد از تصرف موصل عراق است که پس از بررسی، به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده و مورد گفتمان کاوی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان می دهد ، سایتهای مذکور در این زمینهها که عوامل و عناصر تشکیلدهنده داعش چه کسانی هستند، اهداف تشکیل این گروه چیست، حامیان و دشمنان واقعی آن، چه کسانی هستند، نیت کشورهایی که مدعی مبارزه با داعش هستند چیست و ... با یکدیگر تعارض دارند و در اینکه گروه داعش یک گروه خشن، تندرو و افراطی است؛ که برای رسیدن به هدف خود از هیچ عمل وحشیانهای ترس ندارند؛ توافق دارند.
حسن قاسمی؛ اردشیر زابلی زاده
چکیده
این پژوهش در پی مقایسة گفتمان سایتهای واحد مرکزی خبر صداوسیما، بیبیسی فارسی و العربیه فارسی در شیوة پوششدهی اخبار داعش است. در این پژوهش از روش تحلیل گفتمان با رویکرد گفتمانکاوی وندایک استفاده شده است. متون مطالعهشده در این پژوهش، 6 خبر از سایت واحد مرکزی خبر صداوسیما، 8 خبر از سایت بیبیسی فارسی و 6 خبر از سایت العربیه ...
بیشتر
این پژوهش در پی مقایسة گفتمان سایتهای واحد مرکزی خبر صداوسیما، بیبیسی فارسی و العربیه فارسی در شیوة پوششدهی اخبار داعش است. در این پژوهش از روش تحلیل گفتمان با رویکرد گفتمانکاوی وندایک استفاده شده است. متون مطالعهشده در این پژوهش، 6 خبر از سایت واحد مرکزی خبر صداوسیما، 8 خبر از سایت بیبیسی فارسی و 6 خبر از سایت العربیه فارسی در بازة زمانی سه ماه بعد از تصرف موصل عراق، یعنی از 20 خرداد 1393 تا 20 شهریور 1393 است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده و گفتمانکاوی شدهاند. یافتههای تحقیق نشان داد، سایتهای مذکور در زمینههایی چون عوامل و عناصر تشکیلدهندة داعش چه کسانی هستند؟ اهداف تشکیل این گروه چیست؟ حامیان و دشمنان واقعی آن، چه کسانی هستند؟ نیت کشورهایی که مدعی مبارزه با داعش هستند، چیست؟ با یکدیگر تعارض دارند و در اینکه گروه داعش یک گروه خشن، تندرو و افراطی است؛ که برای رسیدن به هدف خود از هیچ عمل وحشیانهای ترس ندارند؛ توافق دارند.
ابراهیم منصوری؛ سعید سرابی
دوره 5، شماره 9 ، مهر 1388، ، صفحه 85-104
چکیده
مقاله حاضر به دنبال بررسی میزان نشر اخبار توسعه در دو خبرگزاری مهم کشور، یعنی خبرگزاری ایرنا (خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران) و خبرگزاری واحد مرکزی خبر (وابسته به سازمان صدا و سیما) است.
در این تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. کلیة خبرهایی که در شش ماهة دوم 1387 در این دو خبرگزاری انتشار یافتهاند، جامعة آماری این پژوهش ...
بیشتر
مقاله حاضر به دنبال بررسی میزان نشر اخبار توسعه در دو خبرگزاری مهم کشور، یعنی خبرگزاری ایرنا (خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران) و خبرگزاری واحد مرکزی خبر (وابسته به سازمان صدا و سیما) است.
در این تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. کلیة خبرهایی که در شش ماهة دوم 1387 در این دو خبرگزاری انتشار یافتهاند، جامعة آماری این پژوهش را تشکیل میدهند.
نتایج مهم این تحقیق بدین شرح زیر است:
بین ماهیت اخبار توسعة خبرگزاریهای ایرنا و واحد مرکزی خبر، تفاوتی نیست.
بین اخبار توسعهای دو خبرگزاری ایرنا و واحد مرکزی خبر، به لحاظ داشتن نگاه انتقادی به برنامهها و طرحهای توسعهای، ارائة سابقة موضوعات و طرحها، تفاوتی نیست.
بین اخبار توسعهای دو خبرگزاری ایرنا و واحد مرکزی خبر، به لحاظ تأکید بر نیازهای مردم، تفاوت معنیداری حاکم است.
بین اخبار توسعهای دو خبرگزاری ایرنا و واحد مرکزی خبر، به لحاظ پیشبینی نیازهای آیندة مخاطب، تفاوت معنیداری است.